J E N N I F E E R G E

Fisksallad!

Fisk, Glutenfri matlagning Permalink0
 
Idag kommer ett recept med fisk! Japp, det är inte varje dag ett sådant kommer upp här i bloggen och det beror mest på att fisk sällan är billigt. Jag köper nämligen bara kött och fisk när det är billigt av princip. Och än så länge har det gått bra!
 
Men men, så var torsken ändå ganska billig och jag ville prova ett recept så jag köpte det ändå. Receptet har jag hittat i en julbok av Ernst, men jag tycker man kan äta detta även när det inte är jul. Det är en fisksallad som är kall och väldigt god...!! Får nog göra den här igen känner jag :)
 
Du behöver:
400 g vit fisk
1 slanggurka (jag fuska och tog vanlig)
½ rödluk
1 knippe dill
2 dl vispgrädde
4 hårdkokta ägg
2 dl crème fraiche
salt
peppar
 
 
Börja med att koka fisken. På min paket stod det hur man kokade den om jag minns rätt så det var bara att följa instruktionerna. Kolla på ditt paket, och står det inget och du inte har någon aning: googla! Eller kolla i nån "basic" kokbok, om du har.
 
Låt sedan fisken svalna. När den svalnat skär du den i kuber.
 
 
Skala och skär gurkan i stavar. Skala och finhacka löken. Hacka dillen och vispa grädden.
 
Därefter är det dags att skala och hacka äggen - så koka dem samtidigt som du kokar fisken är mitt förslag!
 
 
Blanda alla ingredisner lite försiktigt i en bunke/skål/nånting!
 
Som ni ser så tog jag purjolök istället för rödlök - det var väldigt gott! Hade nämligen inte rödlök hemma..
 
 
Smaka av med salt och peppar!
 
Dekorera den sedan med extra dill och rödlök om du vill att det ska se extra fint ut :)
 
Jaa.. sen kan du äta den till typ.. potatis.. sallad.. på mackan.. ja.. lite överallt! Väldigt gott tycker jag i alla fall att den blev. Jag hade min i min margareteskål som ni ser och praktiskt nog har jag lock till dem. Så det var bara att ta av och på locket när det var dags att äta!
 
 
Till top