J E N N I F E E R G E

Thaiwok med lax

Fisk, Glutenfri matlagning Permalink0
Nu har det varit så deppigt här på bloggen ett tag så jag tycker vi bryter av med en god och lättlagad lax-rätt! Det är vanligt wok med lax. Otippat gott! Jag trodde inte lax skulle passa så bra med nudlar och soja men så fel jag hade. Prova!
 
Till 4 portioner behöver du:
280g äggnudlar
8 st salladslökar (jag tog purjolök istället)
1 st röd paprika
1 st gul eller grön paprika
300-400 g laxfilé
2 msk olja
2 msk limesaft
1 tsk soja
2 tsk ingefära, färskriven (jag tog lite malen)
1-2 st vitlöksklyftor (jag tog pulver hehe)
½ tsk
2 msk sesamfrön
 
Börja med att koka nudlarna enligt förpackningen! Därefter sköljer du och strimlar löken och paprikorna. Skär även laxen i strimlor. Värm sedan en wok eller stor stekpanna med oljan. Lägg i laxen och woka några minuter. Tillsätt det gröna och låt detta woka några minuter. Krydda med lime, soja, ingefära, pressad vitlök och salt.
 
Häll ner nudlarna och blanda runt väl! Rosta sedan sesamfröna i en torr panna och strö dem över woken när de är färdigrostade. Och nu är det tajm att äta!
 
Som sagt, välidgt lätt och väldigt gott. Laxen är salt och fin och passar bra med de mjuka nudlarna och sojan.
 
Idag har varit en rätt bra dag på jobbet och under kvällen så var jag på gymmet med Julia och tränade rumpis! Nu känns rumpan go och öm.. men fortfarande har jag ju inte världens finaste kropp men jag antar att den är helt okej.. tog lite bilder innan och jag är ju inte smal, inte så fit men jag är inte heller särskilt tjock. Jag tycker jag har fina former och faktiskt också lite vältränad med muskler på sina ställen!
 
På gymmet var där idag en tjej som riktigt piskade sin vän.. värsta PT fast inte särskilt vänlig.. usch! Såna pass vill jag inte ha varken med mig själv eller med mina vänner.. nog för att man ska pusha sig men inte på gränsen till otrevlig/elak...
 
Nu ska jag kolla lite serie innan det är läggdags. Försöker verkligen samla ihop min flex denna veckan! So far.. inte så good. Haha. Men det känns bättre nu än vad det gjorde igår...❤
Till top