J E N N I F E E R G E

Smörgåstårta med skinka och salami!

Glutenfri matlagning, Kalasmat Permalink2
Det är väl ingen som har glömt bilderna från middagen på min examensdag?? Det har i alla fall inte jag gjort! Som ni ser här återigen så finner vi 2 st sååå fina smörgåstårtor på bordet som ingen mindre än JAG gjort! Jag! Själv! Så himla roligt att bjuda på och så gott blev det. Det var roligt att pilla ihop dem också, för det var minsann en hel del pill måste jag erkänna...
 
Receptet kommer från Tidningen hembakat och räcker till 8-10 st bitar:
 
Mimosasallad:
1 burk med fruktcoctail, ca 480 g avrunnen frukt
1 dl vispgrädde
½ dl majonnäs
½ - 1 tsk dijonsenap
salt
svartpeppar
 
Fyllning 1:
150 g kokt skinka
ca 350 g mimosasallad (receptet ovan asså)
 
Fyllning 2:
120 g pepparsalami
150 g fetaost
1 ½ dl creme fraiche
 
20 skivor formbröd i skivor (ta glutenfritt bröd om du vill göra glutenfri smörgåstårta!)
½ dl creme fraiche
1 dl färskost
 
ärtskott, skinka, ost, vindruvor, jordgubbar och gurka till dekoration!
 
Och då är det bara till att sätta igång! Jag började med att göra de två olika fyllningarna. Men allra först: mimosasallad.
 
Till mimosasalladen åter vi frukten rinna av i ett durkslag och hackar den sen i lite mindre bitar. Vispa grädden och blanda den med majonnäs och senap. Rör ner frukten och smaka av med lite salt och svartpeppar. Mums säger jag som älskar mimosa. För att få fyllning 1 så skär du skinkan i mindre bitar och blandar ner den i mimosasalladen. Voila, fyllning 1 klar!
 
Till fyllning 2 så skär du salamin i mindre bitar. Blanda den med smulad fetaost och creme fraiche i en skål. Voila, fyllning 2 klar!
 
Inte så svårt alltså (men så gott).....
 
Skär sedan bort kanterna på brödskivorna. Det tar en halv evighet och du vet inte riktigt vad du ska göra med alla kanter som blir över. Men det är en annan diskussion.. nåväl!
 
Blanda sedan creme fraiche och färskost i en skål.
 
Nu: tajm för montering av tårta!
 
Då börjar vi med att lägga 4 ski vor formbröd tätt på ett plant fat. Ta det fatet du tänker att du ska servera tårtan på (det blir svårt att flytta den sen nämligen). Om du kladdar ner det lite så är det bara att torka bort senare.
 
Fördela hälften av fyllning 1 jämnt över brödet. Lägg på 4 nya skivor bröd. Fördela hälften av fyllning 2 jämnt över brödet. Lägg på 4 nya skivor bröd. Fördela resten av fyllning 1 jämn över brödet. Lägg på 4 nya skivor bröd. Fördela resten av fyllning 2 jämnt över brödet. Lägg på 4 nya skivor bröd.
 
Och nu är vi nästan färdigmonterade! Bred krämen med creme fraiche och färskost runt om hela smörgåstårtan. Se till at det blir lite mer på sidorna där du ska fästa ärtskotten.
 
Hit kan man förbereda och det gjorde jag dagen innan själva examensdagen och förtäringsdagen! Isåfall, täck tårtan med plastfolie och ställ in den i kylskåpet. Den blir nästan bara bättre om man förbereder den en dag eller två i förväg för då får rörorna riktigt gosa till sig..
 
Jag gick upp tidigt på examensdagen och dekorerade min tårta! Det tog sin lilla tid så man kanske inte ska göra det precis innan gästerna kommer utan gärna någon timme i förväg, så man hinner liksom..
 
Och vad gäller dekorationen så kan man ju dekorera precis som man vill egentligen! Jag gjorde i princip exakt likadant som de hade gjort i tidningen, för det såg så fint ut. Det blev väldigt gott också!
 
Det som är gjort är alltså:
ärtskott runtom tårtan
ros av skinka i mitten
rullar av skinka och ost
halverade vindruvor
halverade jordgubbar
gurkskivor
 
Tårtan blev faktiskt ganska hög, eller vad tycker ni?! Det var himla pilligt (och kladdigt) att fästa ärtskotten längs sidorna, men det blev väldigt dekorativt. Plus det gav god krispig kontrast till de mjuka rörorna. Mums!
 
Vindruvorna på toppen passade också fint till till själva tårtan tycker jag.
 
Vad gäller den glutenintoleranta i familjen (mamma) fick hon en alldeles egen smörgåstårta! Något mindre eftersom den endast var till henne, men ändå.
 
Jag tog här glutenfritt formbröd och så lade jag två st skivor bredvid varandra istället för 4 st. Men jag gjorde ändå alla våningar, alltså 4 våningar med fyllning och sen toppa med creme fraiche och färskost för att därefter dekorera..!
 
Det blev även en liten skinkros på denna och så vindruvor, gurka och jordgubbar. Något trångt att pilla ner alla vindruvor på så liten yta, men den blev väldigt söt tycker jag.
 
Och här kommer en sista närbild.. mums!! Blir så sugen på denna smörgåstårta nu när jag bloggar om den.
 
Den var som sagt väldigt god! Och även om där är mycket creme fraiche och så i den så var den inte så tung och majonnäsig som vissa smörgåstårtor tenderar att bli. Fetaosten passade perfekt till salamin dessutom!
 
För att sammanfatta: denna smörgåstårta får x antal pluspoäng av mig, dels för att den var så rolig att göra, dels för att den blev så god.
 
Prova gärna att göra den själva vetja! Eller gör bara en liten landgång som jag gjorde till mamma. Den räcker typ till två personer och då behöver du inte göra lika mycket!
#1 - - Mamma:

Det var mycket mumsigt 👍🏻😋😋😋

#2 - - Sofie:

Så himla fint! Du är så duktig!

Till top