J E N N I F E E R G E

Glutenfria muffins med vaniljfyllning och marsipan

Bakelser, Glutenfri bakning, Muffins och cupcakes Permalink0
 
Dessa glutenfria muffins är typ mina standardmuffins. Mammas med. Jag vet inte var hon har hittat receptet, men man har i alla fall både mjölk och yoggi i dem, vilket gör dem mycket saftiga.. det är det som är så svårt med glutenfritt, att bevara saftigheten och inte få kakorna att bli torra, men dessa muffins blir faktiskt väldigt bra!
 
Här kommer receptet:
3 dl glutenfri mjölmix
1 dl potatismjöl
2 ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
125 gram smör
1 dl mjölk
1 dl yoghurt
 
Börja med att vispa ägg och socker poröst. Smält därefter smöret och tag bort kastrullen från värmen.
 
Blanda ner de torra ingredienserna i äggblandningen. Blanda ner mjölk och yoggi i smöret och häll sedan i det i de torra ingredienserna.
 
 
Därefter fördelar du smeten i muffinsformar! Jag hade såna här söta barbapapaformar som vi köpt på Netto för ett ganska så bra tag sedan. De är supersöta MEN de börjar ta slut! Buhuu....
 
Grädda sedan muffinsen i mitten av ugnen 10-15 minuter (håll koll!!) på 200 grader.
 
 
Därefter är det dags att förbereda vaniljfyllningen! Du kan givetvis äta muffinsarna som de är, men om du vill göra dem lite festligare passar detta perfekt.
 
Jag gjorde nämligen dessa samtidigt som jag gjorde min bibblantårta, eftersom där är en på bibblan som inte tål gluten! Därför använde jag också vaniljkrämen från bibblantårtan men man kan lika gärna använda färdigköpt vaniljkräm.
 
För dig som vill göra din egna kräm kommer receptet här:
1½ dl vispgrädde
1½ dl mjölk
3 äggulor
1½ msk maizena majsstärkelse
1½ msk strösocker
2 msk vaniljsocker
 
Blanda ihop allting utom vaniljsockret i en kastrull. Sjud blandningen på svag värme under omrörning tills krämen tjocknat. Det tar ett tag MEN doppa inte fingrarna i smeten och låt den inte koka!
 
När krämen är tjock låter du den svalna. När den är svaln sätter du in den i kylen så den får kyla ner sig. Rör ner vaniljsocker när krämen har kallnat.
 
Därefter så gröper du ur dina muffins med hjälp av en äppleurkärnare eller vad man nu kallar det. Ett perfekt verktyg för detta! Sedan fyller du muffinsen med lite vaniljkräm i hålet som blir.
 
 
För en ännu festligare finish kan du avsluta med lite marsipan.
 
Pensla muffinsen med någon sorts marmelad (det smakar knappt, det fungerar endast som lim!) och skär ut en rund del marsipan. Jag använde mig av vårt lilla äggkokarmått till att få en perfekt stor cirkel!
 
Klistra på locket på muffinsen.
 
 
Därefter är det fritt fram att dekorera dem! Jag dekorerade som tårtan: florsocker, smält choklad och så lite björnbär.
 
Det blir som små fina bakelser när man gör såhär, men för att få dem mer vardagliga och lite fikiga är det bara att hoppa över vaniljkrämen och marsipanen! Om man vill kan man givetvis lägga ner någon äpplebit i muffinsen och kanske pudra på lite kanel innan de åker in i ugnen. Det gör du som du vill!
 
Enkelt och gott säger jag i alla fall - oavsett hur du väljer att göra dina muffins! :)
Till top