J E N N I F E E R G E

Prinsesstubbe med björnbär

Bakelser, Tårtor Permalink0
 
Nu har det gått snart en månad sedan jag slutade på bibblan för sommaren och en vecka innan dess ungefär bestämde jag mig äntligen för vad jag skulle ta med för fika när det väl var sista dagen. Efter ett ihärdigt bläddrande i alla mina nummer av Hembakat blev det till slut en Prinsesstubbe som landade på fikabordet inne på biblioteket! Fylld med björnbärssylt, vaniljkräm och grädde med ett lager av marsipan prytt med choklad, florsocker och hemmaplockade björnbär!
 
Så.. receptet kommer från tidningen Hembakat och här kommer det, bli inte rädd för dess längd, det är lite pilligt men inte omöjligt eller komplicerat!
 
Prinsesstubbe
 
Botten
3 ägg
2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
½ dl mjölk
 
Vaniljkräm
1½ dl vispgrädde
1½ dl mjölk
3 äggulor
1½ msk maizena majsstärkelse
1½ msk strösocker
2 msk vaniljsocker
 
Fyllning
150-200 g björnbär (om de är frysta ska de vara tinade)
ca ½ dl strösocker
4-5 dl vispgrädde
 
Garnering
grön marsipan
florsocker
mörk choklad
björnbär!
 
 
Börja med att ta fram björnbären så de hinner tina! Det gjorde jag.. :) :)
 
Därefter vispar du ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt bakpulver, mjöl och mjölk. Blanda ihop allting till en slät och fin smet.
 
 
Bred ut smeten till en rektangel på en plåt med bakplåtspapper. Min blev ganska stor så ta en stooor plåt. Den största ni har! :)
 
Grädda bottnen mitt i ugnen i ca 5 minuter. Passa den noga så den inte bräns!
 
Låt bottnen kallna under en bakduk på plåten.
 
 
Därefter börjar vi på vaniljsåsen tycker jag!
 
Blanda ihop allting utom vaniljsockret i en kastrull. Sjud blandningen på svag värme under omrörning tills krämen tjocknat. Det tar ett tag MEN doppa inte fingrarna i smeten och låt den inte koka!
 
När krämen är tjock låter du den svalna. När den är svaln sätter du in den i kylen så den får kyla ner sig. Rör ner vaniljsocker när krämen har kallnat.
 
 
Och såhär lagom tills dess borde bottnen ha svalnat!
 
Vänd upp och ner på bottnen och dra loss allt papper på baksidan av den.
 
Skär sedan bort alla fula kanter och skär till tre bitar som är ungefär 9 x 25 cm enligt receptet, men i alla fall lika stora i bredd oavsett vilket mått det blir.
 
Vispa även grädde i det här stadiet och vispa den tills den är fluffig. Alltså ganska fast.
 
 
Mosa björnbären och blanda dem med sockret. Jag mixade mina för jag ville ha en slät sylt men om man vill ha lite bitar i så är det ingen fara!
 
Bred ut hallonen på den understa bottnen. Lägg sedan på den andra och bre vaniljkräm på den. Därefter lägger du på den sista bottnen och brer ut grädde på den. Bre grädden så den blir lite toppig, den ska vara rundad på toppen och gå uppåt (så den blir rund om du lägger på marsipan)
 
 
Jag orkade verkligen inte fräga egen marsipan, så jag köpte ett marsipanlock som redan var färdigt. Det går alldeles utmärkt, även om färgen snarare är gul än grön. Nästa gång färgar jag nog det själv - men då tror jag jag ska börja lite tidigare än kvällen innan :) :)
 
Kavla ut marsipanen till en rektangel. Det går även om den är cirkelformad från början, det är lite jobb men det går! I prömis. Skär av lite på sidorna och sätt på på toppen så det blir en rektangel och kavla tills armarna ramlar av!
 
 
Lägg sedan marsipanen försiktigt över stubben. Tryck in den lätt vid kanterna och skär bort överbliven marsipan. Skär inte för långt in som jag gjorde - då försvinner lite marsipan vid bottnen!
 
Och om du förbereder kakan såhär dagen innan som jag gjorde så är det nu som du ska sätta in den i kylen och göra klart resten dagen därpå :)
 
 
Dagen där på så smälter du lite choklad och ringlar över snyggt och slarvigt på stubben, siktar över lite florsocker och toppar det hele med björnbär!!
 
Jag är själv impad över hur SNYGG den blev!! Den blev ju helt otrolig - typ som på bilden och DET TRODDE JAG ALDRIG!! :) :)
 
Superglad jenkost. Jag hade mintchoklad på toppen och även om det bara var pytte lite så smakades det ändå och det smakade gooooott :) :) bra kombo!
 
 
När Kristina fick äran att skära upp stubben på bibblan blev jag så himal förvånad när jag såg hur SNYGG den var även inuti!! Det såg så fint ut, nästan proffsigt! Jag är impad av mig själv.
 
Visst, den var inte så svår men verkligen lite komplicerad. Jag är stolt! Och så god den var! Jag tycker om prinsesstårta med, köpt som fryst MEN då kan jag tycka att bottnen brukar bli lite torr, men här var bottnen som sockerkaksbotten mer och långt ifrån torr!! Blåbären passade perfekt, vaniljsåsen var mömsig (fast lite väl stark vaniljsmak för mig) och grädden mmm... marsipanen med men nästa gång.. då blir det egengjord...!
 
 
Bara att komma och smaka! :) :) 
 
Nån som vill komma hem på fika hos mig i Göteborg? Så jag får anledning att baka och du får lov att smaka nåt riktigt mumsigt?... :) :) hehe.
 
Kram på er! Prova gärna, det är enklare än vad man tror (och defnitivt gott!!!)
 
Till top