J E N N I F E E R G E

I väntans tider.. del 4

Graviditet, Natur Permalink0
För tidigare delar, se här:
 
Dagarna efter barnmorskebesöket gick och på lördagen var vi i hundvakter åt Saltis då Joels familj var på Bakken! Roligt och va hundvakter, mysigt med sällskap, och det blev en del promenader under dagen.
 
På söndagen den 23e juli var jag så uttråkad och nere.. Dagarna närmade sig den 25e då jag skule bli tvungen att ringa om igångsättning.. samtidigt förstod jag att de kanske inte skulle sätta igång mig på studs i så fall utan kanske erbjuda en till hinnsvepning innan eventuell igångsättning.. jag hade ju hört om personer som gjort upprepade hinnsvepningar och där förlossningen sedan startat på egen hand. Samtidigt vill man ju inte vänta för länge med att starta igång alltihopa?
 
Det var många tankar.. Jag och Joel funderade på något att göra trots att vädret var sådär och till slut kom Joel på att vi kunde åka tlil Skånes djurpark! Vilket jag tyckte lät som en bra idé, kul att komma iväg och ta lite fler bilder, lite som vi gjorde i Skäralid, och att få se alla djuren. Det visade sig dock att de har börjat ta ut en ganska så hög avgift för att komma in i parken?? Och man måste förboka sina biljetter?? Billigt var det inte, men det fick det vara värt för att förhoppnigsvis komma på bättre tankar.
 
Så lite efter lunch körde vi dit, redo med paraply och regnjacka eftersom det var regn i luften..! Vi började i barnens bondgård och hälsade på fåren och hönsen. Jag tror där ska vara kaniner med men de såg vi inte??
 
Samtliga bilder från Skånes djurpark har Joel fotat! Sen har jag fixat dem i photoshop som vanligt, jag har ofta min kamera inställd på ganska låg exponering för att få så bra skärpa som möjligt. Trots att jag har ett objektiv på som ska vara ljuskänsligt tycker jag inte det är det, kanske att det har blivit sämre med åren (är det möjligt?)... Men! Exponering och ljus går ju att fixa i photoshop lätt.
 
Fåren ni ser till höger var väldigt roliga, de sprang från en sida till den andra och bäää-ade högt. Längst bak, ur bild till höger, kom pappa bagge jättelångsamt och brölade med mörk röst... såg så roligt ut!
 
På tal om får så hade de byggt ut Fåret Shaun-landet sedan senaste gången jag var här! Nu kunde man övernatta i Fåret Shaun-wagons, vilket var ett par villa-vagnar som var uppställda inne i parken precis i anslutning till Fåret Shaun-land! Roligt ju! Där var städare som städade ur vagnarna, kanske att någon familj sovit där under natten?
 
Det var roligt också att gå runt i parken och tänka på hur kul det blir att gå här sen, när vi har en bebis eller kanske snarare ett småbarn.. som vill åka traktor i fåret shaun-land och kolla på djuren med oss! Mysigt att tänka på!
 
Det bästa med Skånes djurpark är väl ändå sälarna?? Eller! Jag har så många minnen av att man åker till Skånes djurpark och väntar på sälarna, kanske är man med vid matningen, och har man tur ser man hur de sticker upp huvudet en stund för att sedan dyka ner i plurret igen...
 
Just denna dag hade vi riktig tur, där var någon (eller några? Där var 4 stycken sälar totalt men svårt och se skillnad på dem ju..) som verkligen ville visa upp sig för oss som stod på bryggan och väntade! Och det var inte ens matdags, ändå kom den fram flera gånger!
 
Och det bästa av allt - Joel fick till så fina bilder på sälarna! Så himla roligt!
 
Här ser ni hur Mr Säl har nosen mer eller mindre precis ovanför vattenytan, totalt obrydd om sin publik (eller spelar han bara obrydd kanske??), simmar fram till oss.
 
Denna bild är min favvo! Kolla in stilen på den här lilla sälen! Så cool! Man blev verkligen så glad av att se sälarna titta fram och också väldigt uppmärksam och närvarande i nuet när man letade efter dem i plurret!
 
Så kul att få flera fina bilder på sälen!!
 
Något annat som var nytt i parken, i alla fall för mig, var dinosaurielandet! Där var flera olika dinosaurier och information om dem.. dinosaurien ni ser på bild längst upp till vänster sprutade vatten!! Där gällde det att springa förbi snabbt och tajma när han skulle spotta ut vatten, om man inte ville bli blöt, det vill säga! Dinosaurierna var väldigt häftigt gjorda, de rörde sig och såg ändå äkta ut på något sätt. Tror absolut dinosaurie-älskande barn (och även de som inte älskar dinosaurier kanske) gillar detta!
 
Som ni ser var jag klädd i regnjacka, för det var regn i luften och jag ville inte bli blöt. Det är ett under att den gick att knäppa om magen! Ni ser ju själva som det putar där omkring.. haha! Tur var det också att jag tog just regnjacka för senare under dagen kom världens regnskur.. då var det skönt att kunna ta på sig hättan och vara skyddad från det blöta!
 
Precis som sälarna brukade vara höjdpunkten när jag var barn har även vargarna varit det! Men så många gånger jag stått där i utsiktstornet och tittat.. och tittat.. men inte en enda varg har dykt upp.
 
Denna dag såg vi hela tre stycken! Och fick två på bild! Helt otroligt! Kanske var det ändå bra att det regnade och var lite kallare i luften, för det verkade djuren tycka om. Några vi inte såg däremot var björnarna! Det var lite synd. Jag tror de hade matning av dem när vi var i dinosaurielandet, för man hörde massa ljud där bortifrån, musik och glada tillrop typ..
 
Men vi fick se massa andra roliga djur ju! Och även björnar får lov att vila ibland och ta paus från offentligheten..
 
I slutet av parken träffade vi på skogens konung - älgen! Ståtlig med sina horn och kroppshydda.. en sådan vill man inte möta på en mörk väg när man kör i skogen..
 
I en annan hage fanns en älg-mamma tillsammans med två små ungar! Söta!
 
Under dagen märkte jag hur jag hade svårt att hålla tätt.. det hade jag haft nu några dagar i rad, eftersom bebis tryckte på där nere och blåsan blev full fort blev det små droppar.. inte så charmigt att skriva om kanske men att vara gravid är ju inte alltid en dans på rosor om man säger så..! Jag har även haft en del vattniga flytningar och ett antal gånger googlat på "läckande fostervatten", men snabbt konstaterat att.. det inte är fostervatten. När jag tog upp det med barnmorskan vid ett besök sa hon också snabbt att det inte är fostervatten. Troligen är det fler än jag som funderat kring dessa besvär som blivit allt mer påtagliga nu i slutet av graviditeten när både jag och bebis blir tyngre och tyngre.. Jag hade sedan ett tag tillbaka börjat använda trosskydd just på grund av detta.
 
Vi avslutade vår tripp i parken med en glass under tak medan regnet öste ner! Trots regn blev jag så sugen på glass när vi gick förbi glasskiosken.. så det fick bli varsin kulglass till oss! Ett fint avslut på en fin dag. När vi gick mot utgången såg vi några barn som åkte vattenrutschkana i regnet - det såg riktigt roligt ut och för deras skull  hoppas jag att vattnet var varmt med tanke på sval temperatur i luften.. hehe!
 
Innan det var dags att lämna tog vi ett varv inne i shoppen, där var så många fina djur-gosedjur. Jag var typ 3 sekunder ifrån att köpa en liten säl till bebisen men blev för snål. Plus att han vid tillfället hade en hel del gosedjur redan! Jag tänkte också att det blir ju roligare sen när man är i parken med bebisen och han själv kan få välja vilket gosedjur han vill ha... det lär ju dröja lite innan vi är där men ändå.. fint att tänka på! ❤
 
Efter denna dag var jag väldigt trött! Det var en så fin dag och jag fick möjlighet att vara mer i nuet än i mitt huvud.
 
Dagen efter spelade vi kort en stund efter frukost. När jag reste mig efter att ha spelat kändes det precis som igår, när vi var på Skånes djurpark, som att jag kissade på mig. Jag gick snabbt till toalettne och kissade, men när jag slutade kom det några droppar till?? "Hmm detta känns inte som vanligt, som att jag kissar på mig, utan som något annat" tänkte jag men ville inte stissa upp varken mig eller Joel. Samtidigt ville jag inte klä på mig eller göra mig i ordning, för jag kände på mig att det var något som inte riktigt stämde.. Jag tog bort mitt trosskydd, sa till Joel att det känns lite konstigt, som att jag kanske läcker fostervatten på riktigt, och han föreslog att jag kunde sitta på min pilatesboll lite grann.
 
Sagt och gjort, jag studsade runt på den i typ 15-20 minuter medan vi lyssnade på musik och hade en ganska trevlig stund. Jag tänkte att det skulle rinna till direkt när jag reste mig efteråt, men när jag väl kom upp från bollen hända ingenting. "Äsch det var nog inget" sa jag och gick mot sovrummet för att byta om från pyjamas till riktiga kläder. När jag gick mot vårt dörrvalv som går ut till hallen bara började det rinna från mig - och det slutade inte??
 
"Joel kolla det rinner!!!!" sa jag och skrattade nervöst, varpå han frågade om vi skulle ringa våra mammor. Nej sa jag, vi måste ringa förlossningen först! och skrattade ännu mer åt att vi var så uppspelata och ville berätta för alla vad som händer. Var detta vattnet som gick på riktigt?!
 
För fortsättning, se här:
Till top