J E N N I F E E R G E

Chokladdoppad lakritskola

Godis, Julbak Permalink0
 
I söndags gjorde jag äntligen lakritskolan som finns i boken "Julgodis". Denna bok är fylld av goda recept på godis.. jag vill göra allt! Typ! Det ser så gott ut och det låter minst lika gott när man läser det.. mm..
 
Som jag längtat efter denna kolan: att få göra den och att få smaka den... huvudingrediensen är som ni ser på bilden, Turkisk peppar.. det är ju den som ger kolan hela sin lakritssmak! Jag smakade visst en turkisk peppargodis också, för tror inte jag ätit det tidigare, inte vad jag minns i alla fall.
 
Och satan vad goda de var! Mmm!! :) :) Det såg alltså lovande ut för de häringa kolorna...! :) :)
 
Till ca 60 stycken:
1/2 påse eller 3/4 dl turkisk peppar (om du vill ha mer lakritssmak på dina kolor kan du ta mer godisar :)
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
2 tsk smör
 
200 g mörkchoklad
ev. havssalt
 
 
Börja med att klä en form, ca 20 x 20 cm med bakplåtspapper. Det är alltså en ganska liten form :) :)
 
Krossa sedan lakritskaramellerna i en mortel. Och det kanske låter jättenkelt. Men jag är beredd att säga motsatsen! Det var skitjobbigt!! Att förstöra de allra största var väl helt okej, bank bank sen gick de ipaj.. men sen att förstöra småbitarna som blev av de stora karamellerna... ingen lätt match!!!
 
Till slut blev de ganska finfördelade ändå...
 
Blanda sedan grädde, socker, sirap, kakao och de krossade karamellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt det sen koka kraftight utan lock och utan att röra tills termometern visar 117-120 grader eller tills smeten klarar kulprovet, efter ca en kvart.Rör om i grytan då och då.
 
Kolan ska alltså koka kraftigt, men jag vågade inte ha min kola på så hög värme med rädsla för att bränna den så jag lät den koka upp.. under en längre tid om vi säger så. Men till slut nådde den 117 grader (jag använder mig av en stektermometer och jag rekommenderar verkligen att göra det för det är så himla jobbigt utan när man ska testa med kulprovet, för det tar oftast mer än en kvart innan den är färdig.. i alla fall för mig...).
 
Rör sedan ner smöret och häll ner smeten i formen. Ställ kolan kallt att svalna :) :)
 
 
Och så äntligen hade min kola svalnat. Den fick inte svalna i kylen för tja.. den var full av julmat :)
 
Provsmakade såklart några bitar och de var helt underbara! Det går definitvt att äta denna kola utan att doppa den i choklad :)
 
Men om ni, som jag, vill doppa den i choklad så smält chokladen över ett vattenbad. Låt den sedan svalna. Och glöm inte att skära upp kolan i bitar!
 
I boken står det att det ska helst bara vara ca 10 graders skillnad på kolan och chokladen. Detta kollade jag inte så noga, men lät min choklad svalna lite grann... och just därför blev min choklad lite "grå" när den torkade.. det smakar absolut inte konstigt, men kanske ser lite tråkigt ut! Så om du vill ha fina godisar så var exakt med temperaturen här... som sagt är detta inte avgörande för smaken.. :) :)
 
 
Doppa sedan kolabitarna i chokladen och lägg dem på ett bakplåtspapper för att torka... det kan vara smart att ha kolan med en gaffel och doppa ner i grytan... det var ett bra verktyg tyckte jag i alla fall!
 
Visst ser de goda ut? Det yckte jag i alla fall där de låg i sina rader!
 
Om du vill så strö över liiiiite havssalt på dina kolor. Det gjorde jag på varannan rad - även fast det knappt syns! Men ta inte för mycket salt för då är risken att det faktiskt blir väääldigt salt... :) :)
 
 
Och i den här burken ligger nu kolorna när de har svalnat och är klara att ätas!
 
Supergoda! Går att göra året om - inte bara till jul! :) :)
 
God jul på er! :) :)
 
 
Till top