J E N N I F E E R G E

Potatissallad med vinägrettsås

Glutenfri matlagning, Potatis, Sallad Permalink0
 
Häromdagen gjorde jag potatissallad av några överblivna kokta potatisar. Istället för att göra den vanliga potatissalladen med yoghurt, senap och majonnäs testade jag en ny ur en av mina kokböcker.. den enda som vi redan hade alla ingredienser till :)
 
Du behöver:
8-10 kalla, kokta potatisar
Inlagda rödbetor
1 gul lök
Ättiksgurka
 
 
Skär potatisen i skivor eller i små tärningar. Tärna rödbetor, lök och gurka. Ta så mycket rödbetor och saltgurka som du tycker är lagom. Varva sedan de olika ingredienserna i en skål.
 
 
Därefter är det dags att göra själva såsen.
 
Du behöver:
2 msk vinäger
1 msk fransk senap (jag tog vanlig för vi hade ingen annan!)
½ tsk salt
1 krm peppar
3 msk olja
1 msk vatten
 
Blanda ingredienserna till  såsen och häll den över salladen. Låt potatissaladen stå kallt en stund innan servering..
 
Sedan är det bara att servera med vad man känner för.. vi åt grillad entrecôte till..
 
Mitt betyg för denna potatissallad är att den vanliga potatissalladen jag brukar göra är myyycket godare.. men mamma gillade denna så det är olika uppfatting! Kanske tur att vi tycker olika faktiskt.. hade ju inte funnit så mycket mat att laga annars :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Till top