J E N N I F E E R G E

Potatissallad

Glutenfri matlagning, Potatis, Sallad Permalink0
 
Potatissallad stod på matschemat idag. Visst, köpt potatissallad är väl inte så dum den heller men hemmagjord potatissallad är bäst! Så himla god!
 
Så vi börjar med det som känns mest självklart: skrubba potatis!! Och om det är vanlig potatis är det bara att sätta igång och skala dem! Jag tog ungefär 20 färskpotatisar (färskpotäter haha) och lade dem i kokande saltat vatten. Låt potatisarna koka upp och sänk sedan värmen. Låt dem koka tills de blir mjuka (tog cirka 20 minuter för mig, det är bara att känna med en sticka/gaffel/kniv för att se om de är mjuka)
 
Under tiden potatisen kokar skärs grönsakerna som ska vara i potatissalladen upp. Jag hade:
2 äpplen
1 röd lök
1/2 purjolök
ca 1 dl ärtor (eller så många du känner för)
 
Lägg därefter ner dem i en stooor skål.
 
 
Eftersom jag älsakr ärtor tog jag ganska mååånga ärtor.. älskar att äta frusna ärtor också.. ur ett glas. Gjorde alltid det när jag var mindre... :)
 
 
Jag brukar inte skala mina äpplen men om man vill får man givetvis göra det.
 
När allt innehåll ligger i skålen är det dags att skära potatisen. Den kan skäras lite som man vill, men jag brukar skära den i lagom stora bitar som påminner om fyrkanter.. någorlunda i alla fall. Därefter ner i skålen och blanda nooooga.. vi vill ju inte bara ha potatis på toppen.. :)
 
 
Därefter är det dags att göra såsen. Eller det blir ingen riktig sås för potatisen suger ju åt sig vätskan och blir riktigt god! I såsen hade jag:
 
Filmjölk
Creme fraiche
Majonnäs
Senap
Salt och peppar
 
Jag skriver inga mått eftersom man får avgöra själv hur mycket man vill ha.. det går att byta ut creme fraichen och filmjölken till naturell yoghurt. Vi hade ingen hemma... att jag tog creme fraiche i beror endast på att filmjölken ger en ganska sur smak och creme fraichen gjorde såsen mycket mildare.. och godare för smakerna skar sig.. aja!! Jag själv tog ganska mycket senap för jag tycker det är gott men gillar man inte det tar man mindre och så vidare och så vidare.. bara till att experimentera för ett bra resultat!!
 
 
Tada! Så här blev min potatissallad. Nu när den är ordentligt blandad (mycket viktigt för allting ska ju få smak och det är sääärskilt viktigt när man har en så pass stor skål som jag hade) ska den bara in i kylen några timmar för att gona till sig!! Om man är en riktigt planerare så kan man göra potatissalladen en hel dag innan man ska äta den för då får den en perfekt smak! Så potatissallad ska inte göras precis innan maten utan snarare ett tag innan.. annars smakar den inte lika mycket, det vill säga inte lika gott!
 
 
Efter massa sjå med plastfolien fick jag äntligen på den och kunde sätta in potatissalladen i kylen..problemet var bara att vår kyl ständigt är överfull med mat (jaa ett i-land problem med ack så irriterande).. så ehum.. ser ni nån plats i kylen?? För det gjorde inte jag.
 
Fick möblera om lite och VIPS! så fick skålen plats! Jippie!
 
 
Till potatissalladen åt vi grillat kött. De som inte gillade potatissallad fick pommes. Och så det givna tillbehöret: sallad!! Mycket gott var det. Som tur var blev det lite potatissallad över som jag kan äta imorgon till lunch. Mums!! :)
 
 
Till top