J E N N I F E E R G E

Snoddas, kärleksmums, mockarutor...

Mjuka kakor Permalink0
 
... ja kärt barn har många namn. Så himla god kaka! Jag minns att vi brukade baka den när jag var liten - och jag älskade den! Gör det fortfarande och jag vet att jag för några månader sedan (eller kanske till och med ett helt år sedan!!) bakade kärleksmums ur Leilas bok. Fast jag föredrar att kalla dem snoddas, för det är det som står i Sju sorters kakor och det är det recept vi använde oss av igår och som vi alltid har använt oss av.. :) :)
 
Om jag ska vara ärlig så var det snarare Tilda som bakade och inte jag! Jag bara övervakade så det inte skulle bli några katastrofer och ryckte in vid behov - det vill säga när plåten skulle in och ut ur ugnen. Så Tilda är bagaren till denna kaka och borde därför få all beröm och all feedback! Dock så skriver såklart jag ner receptet.. och tar bilderna. Som sagt kommer receptet ur boken Sju sorters kakor och här är det:
 
Till en plåt, 20-25 bitar behöver du:
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk sikad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk
 
 
Börja med att smälta smöret. När det är smält ställer du det åt sidan och låter det svalna.
 
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och smöret. Glöm inte sikta kakaon.. :) :)
 
 
Häll smeten i en bakplåtsklädd plåt (eller en smörad om du föredrar det), 30 x 40 cm.
 
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader, i ca 15 minuter.. kolla med en sticka om kakan är färdig! :)
 
 
Låt sedan kakan svalna. Hålen i vår kaka är orsakade av att Tilda petade lite väääl mycket med stickan i degen.. knäppis.. ser ut som två gubbar :) :)
 
Men än är vi ju inte klara! För på denna underbara kaka måste man ju ha glasyr!!
 
Till glasyren behöver du:
75 g smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker
 
Smält smöret och tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning. Och vill man inte ha kaffe (även fast kaffet inte gör att glasyren smakar kaffe, det ger bara glasyren en extra god smak...) så kan man byta ut det till lika mängd vatten :) :)
 
 
Bred på glasyren på den avsvalnade kakan. Strö på myyyycket kokos.. skär sedan kakan i fyrkantiga bitar i önskad storlek.
 
 
Sedan är det bara att äta tills man storknar!! Eller inte.. jag åt en bit sen blev jag supermätt.. kanske för att jag redan hade bottnat med lite fika.. :) :)
 
Men men. Denna kakan smakar liksom minnen! Den smakar gott!! Fast jag tror att om jag hade fått bestämma hade jag velat ha mer kakao i kakan så chokladsmaken blir mer dominant.. i löööv choklad.
 
Hur som helst är det en supergod kaka. Och enkel!

 
 
Till top