J E N N I F E E R G E

Morotskaka

Glutenfri bakning, Mjuka kakor Permalink0
 
I vilken kaka har man egentligen morötter? Och kryddorna kardemumma, ingefära och kanel?? Hmm hmm... jo i morotskaka såklart!! Det säger ju sig själv.. en morotskaka innehåller ju givetvis morötter men den smakar ju också väldigt mycket tack vare kryddorna... mmmums... Jag var nämligen sugen på att baka antingen morotskaka eller saffranskaka igår. Mamma fick avgöra vilken kaka det skulle bli och det blev den förstnämnda. Ångrar det inte en sekund för den var supergod! Har aldrig gjort egen morotskaka förut - men det kommer jag nog göra fler gånger.. :) :)
 
Receptet kommer från Leila Lindholm och är supergott. Jag bytte ut vetemjölet mot glutenfritt mjöl rakt av och det blev supergott!! Det är nämligen lite rysk roulette att göra så, ibland blir det inte alls bra..
 
Till en kaka behöver du:
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 ½ dl rapsolja/solrosolja
4 ½ dl rårivna morötter
 
 
Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt i en bunke. Blanda alla torra ingredienserna i en annan bunke och vänd sedan ner dem i äggsmeten. Tillsätt olja och morötter.
 
Häll smeten i en smord kakform med löstagbar kant.
 
Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka i kakan: den ska inte vara kladdig!
 
 
Titta så fin den blev!! Riktigt hög för att vara glutenfri!! Den blev kanske inte superfin i kanterna, men jag tog av springformen lite väl tidigt, kakan var fortfarande ljummen.. När den har tagits ut ur ugnen ska den egentligen stå ett tag för att svalna, men jag gjorde kakan så sent och vi ville ju äta den så fick "skynda" på lite..
 
Men när kakan har svalnat så ska den givetvis ha glasyr!!
Och till glasyren behöver du:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
100 g philadelphiaost
 
Häll ner alla ingredienser i en bunke och rör runt ordentligt. Vispa gärna. Bred sedan frostningen över kakan och låt kakan stå i kylen ett tag så att glasyren stelnar.
 
 
Jag rev en morot över.. eller ja inte en hel morot men en del av en morot.. Och jag måste säga att kakan blev supergod!! Åhh.. nu hann ju inte min kaka eller glasyr kallna riktigt, men den var ändå supergod.. dock var den desto godare i eftermiddags då den hade stått i kylen hela natten och förmiddagen.. muuums... :)
 
 
 
 
 
Till top