J E N N I F E E R G E

Citronkräm - Lemon curd

Kräm Permalink1
 
Ni ska bara veta som jag har tjatat om denna citronkräm. Och som jag tjatat på att "jag ska göra den snart" efter det att alla ingredienser var inhandlade.
 
Förra söndagen var det äntligen dags. Då ställde jag mig tänkte, "nu jävlar" och så bara gjorde jag den. Det var lite jobbigt för mitt under själva kokningen så skulle vi fika! Mormor kom med fika från dagen innan (påskafton) och jag var mitt uppe i en citronkräm som inte fick lämnas ensam.. men slutligen fick även jag kakor och tårta. Mumsigt.
 
Denna krämen är också mumsig - men syrlig. Nästan lite fööör syrlig för min smak. Den balanserar lite på gränsen. Dock hade jag rätt stora citroner, så det kanske är därför.. men jag hällde också i lite extra socker för att balansera detta.. aja, jag ska sluta tjata.. här kommer receptet och det kommer från boken "Gott att ge bort" :) :) En superbra och mysig bok!
 
3 citroner
2 dl strösocker
1 ägg
2 äggulor
50 g rumsvarmt smör
 
 
Tvätta citronerna noga. Det är ju trots allt skalet som ska kokas med i krämen :)
 
Riv sedan skalet och lägg det i en kastrull. Pressa saften ur citronerna och häll den i kastrullen tillsammans med socker, ägg och äggulor.
 
Rör om ordentligt! Koka sedan försiktigt upp krämen under konstant omrörning. Sänk sedan värmen och låt sjuda under fortsatt omrörning tills krämen tjocknar.
 
Passera den varma krämen genom en finmaskig sil och hälltillbaka den i en ren kastrull eller bunke.  Tillsätt smöret lite i taget och rör tills krämen är jämn.
 
 
Häll sedan upp den färdiga krämen i en burk och låt kallna! Förvara krämen i kylskåp..
 
Det blev inte mycket kräm till en så stor burk, men fullt tillräckligt! Den är god att ha på mackan och att baka med. Enligt boken ska den också liva upp grädden och lite sånt..! Kanske kan man baka citronkrämsbullar också? Måste kolla upp! Har fler citroner i kylen som kan förvandlas till kräm om inte den jag har räcker.. :) :)
 
Mycket gott - men som sagt syrligt! Så om du inte gillar surt är detta inget för dig! Annars - fritt fram att koka krämen! Det var inte särskilt svårt tycker jag! Förutom att min kräm kanske blev liiite lös, men det är väl inte hela världen.. :) :)
 
 
#1 - - [email protected]:

Mycket god,MEN STELNAR INTE!!Varför?Jag har låtit den sjuda i evighetermen den vägrar att stelna

Svar: Ja visst är den god! :) Jag minns att min curd blev rätt så lös den med, men den stelnade lite i kylen. Jag tror det beror på receptet i sig, för där är inget som gör att den stelnar eller bli tjock.. Jag har ett annat recept här på bloggen där man har Maizena i krämen och då blir curden tjockare och stelnar bättre. Länken till det receptet är här om du skulle vilja göra lemon curd igen: http://jennifeerge.blogg.se/2014/may/lemon-curd.html Hoppas det går bättre :)!
jennifeerge.blogg.se

Till top