J E N N I F E E R G E

Utflykt och jakt på loppis

Mat, Natur, Underbara dagar Permalink1
 
I lördags åkte jag på utflykt till Österlen tillsammans med mormor och Jerker! Vi var på loppisjakt.. alltså måttligt fyndsugna.. men efter att ha åkt en bra bit på småvägar med fin vy och fina landskap blev vi sugna på nåt annat.. mat... :) :) !
 
Så vi stannade vid Brösarps gästgiveri. Dagens rätt var schnitzel.. men jag var inte så sugen på det så till slut valde jag istället honungsglaserat revbensspjäll. Och det gjorde jag VERKLIGEN rätt i! Fyfasiken vad gott det var.
 
Det var 2 bitar revben (utan några ben!), rödkål (mums), äpplemos (mums), grönsaker (mums), brun sås (mums) och potatis till! Asså.. man hade lätt kunnat äta det utan potatis som ensamrätt. SÅ HIMLA  GOTT! Och så himla mäktigt.. mmm....
 
 
Jerker tog samma som mig och mormor tog äggakaka! Den var tydligen också jättegod - men jättemäktig. Mormor fick med halva i en doggy bag hem!
 
Smart, gott och miljövänligt :)
 
 
Vi stannade till på en liten kyrkogård och det var inte vilken kyrkogård som helst.. det var den kyrka där Fritiof Nilsson Piraten blivit begravd. Jag kommer ihåg när vi var små och läste "Bombi bitt och jag" i skolan. Det har liksom etsat sig fast på ett sätt och särskilt det här med att han sköt upp allting till morgondagen. Resten kommer jag knappt ihåg.
 
Gravstenen var diskret och texten är svår att läsa. För dig som inte kan se på bilden står det följande rader:
 
"Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan 1972"
 
Fyndigt.. :)
 
 
Kyrkogården var dessutom väldigt vacker.
 
Tittade en ut åt ena sidan såg en massa slätter och åkrar. Åt andra sidan låg havet. Och däremellan var den här gröna kyrkogården med välskötta gravar och fina färger.
 
Vissa gravar var mycket gamla, medan andra var nyare.. kyrkogårdar är vackra platser som verkligen hedrar de som inte finns med oss längre..
 
 
När vi skulle lämna kyrkogården och hoppa in i bilen igen stod den här fina, stora kossan i hagen.. och KISSADE!! Och det var inte lite, det var ett helt skyfall. Haha!! Tur man inte stod där...
 
Skulle ha fotat det men hann inte riktigt... det var en väldigt fin mamma mu i alla fall. :) :) trots att hon kissade mitt framför ögonen på oss!
 
 
Vi åkte vidare och hittade först en loppis - som såg lika skum ut utanpå som inuti. Typ. Men det var värt ett försök! Det var inte det att den var dålig - det var bara det att grejerna stod lite osorterat, omotiverat plus att det inte var sådär jätteroliga saker.. men vi tittade en stund innan vi hoppade in i bilen igen.
 
Efter att ha åkt lite längre, ner mot Kivik men inte ända ner så såg vi ytterligare en loppisskylt. Den såg fin ut så vi svängde in och parkerade. Dörren till huset stod öppen och jag tänkte "det här är nog bra, ett helt hus med loppisgrejer!".
 
Men så kommer vi in och därinne är en tjej, som förvisso är trevlig, men som säljer sina egna saker i sitt eget hem. Varav sakerna varken var roliga eller något att ha. Det var liksom inte loppis i den bemärkelsen att det var gamla grejer: det här var snarare gamla böcker, smink, smycken och sånt som hon inte ville ha längre. Kände mig nästan lite lurad.
 
Vi var artiga nog att kolla igenom allt.
 
Där vi parkerade låg en plantskola. Vi gick aldrig ner dit, men vi gick en pyttebit på vägen och där uppenbarade sig detta lusthus. Vackert!
 
 
Klockan blev mycket och inte en enda loppisskylt skådade vi.. så vi körde istället mot Andrarum (eller vad det hette) och fikade på Kaffestugan!
 
Det låg väldigt mysigt i skogen och det var massor av blommor runt den lilla längan.
 
Mormor och Jerker tog ett kakfat med kakor, som ni ser till vänster. Jag valde istället en cheesecake med citronsås till... såsen var supergod... kakan med. Tror att mormor och Jerkers kakor var goda de också! :) :)
 
Till dessa goda kakor drack vi alla varsitt glas flädersaft. Den var jättegod! Längesedan jag drack hemgjord flädersaft.. :) :)
 
 
Fin trädgård och fin länga! Mysig fikmiljö helt enkelt.. även om stolarna var lite trista och slitna.. :) :)
 
Efter fikan åkte vi hem igen. Det var en jättebra och mysig utflykt tyckte jag, även om vi inte hittade någon loppis.. huvudsaken var ju att det var kul! Och det var det verkligen.. :) :)
 
 
#1 - - Emmy :

Åh jag minns också bombi bitt och jag!!
Minns vi sjöng en låt om honom eller nåt sånt!
Barndomsminnen❤️

Svar: Jaa det var nåt sånt!! Jag kommer inte ihåg så mycket mer än att det var just Bombi Bitt :O!! Jaaa i löv barndomsminnen <3
jennifeerge.blogg.se

Till top