J E N N I F E E R G E

New York Blueberry Cheesecake

Cheesecakes, Glutenfri bakning Permalink0
 
Äntligen kommer receptet på cheesecaken jag gjorde på mitt kakkalas! "New York Blueberry Cheesecake" heter den till och med och receptet är från Leila Lindholms bok "A piece of cake"!
 
Det som var så bra med denna var att det är superlätt att göra bottnen glutenfri! Bara att byta ut digestivekexen mot glutenfria digestivekex! Som visserligen inte smakar riiiktigt likadant, men det går.
 
Och i en cheesecake har man ju nästan alltid philadelphiaost.. och ja... enligt receptet skulle man ha 3 paket philadelphia... först tänkte jag bara ta 2 men det blev så jobbgit att halvera allt så det blev 3. Inte konstigt att kakan var mäktig! Dock hade mängden definitvt kunnat halveras för en mindre mäktig kaka :) :)
 
Här får ni receptet!
 
300 g digestivekex
150 g smör
 
600 g philadelphiaost (3 paket)
2½ dl kesella
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1½ dl färska eller frysta blåbär
 
 
Sätt ugnen på 175 grader till att börja med.
 
Krossa sedan kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör! Ett tips är att INTE krossa alla kex samtidigt.. det gjorde jag.. blev stopp i mixern! :) :)
 
Tryck sedan ut kexblandningen till en botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Förgrädde denna botten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt sedan svalna.
 
Vispa därefter philadelhpiaost och kesella krämigt i en skål.. mums.. Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker. Rör sedan i ett ägg i taget i smeten och tillsätt till sist vispgrädde.
 
Bryt därefter chokladen i bitar och smält den i ett vattenbad. När chokladen är smält så blandar du ner den i smeten.
 
Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär!
 
Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter. Täck den med alluminiumfolie när kakan har blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk. Stäng av ugnen efter 40 minuter och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.
 
 
Såhär fin blev min!
 
Servera den gärna kylskåpskall - dels blir den lättare att skära och dels så är den väldigt god då (tycker jag!)
 
Inte alls så avancerad som man kanske tror! Då är nästan nougattårtan svårare.
 
Jag tänker defintivt göra denna igen - men då ska jag nog halvera recpetet. Det blev en riktigt tjock botten och även om det är supergott behööööver man ju inte ha så mycket kex och grejer.. :) :)
 
Dock tycker jag GIVETVIS att ni ska prova på detta om det verkar intressant! Det var supergott! :) :)
 
 
Till top