J E N N I F E E R G E

Egenmålade leopardtallrikar

DIY, Pyssel Permalink0
 
Ni som följer mig på instagram har väl inte missat mina leopardtallrikar? Och följer du mig inte, så klickar bara på länken till höger och se till att göra det!
 
Hur som helst så köpte jag några enkla vita tallrikar från IKEA för x antal veckor sedan. Redan då visste jag vad jag ville göra med dem: måla på eget leopardmönster! Ni ser tallrikarna ovan och de heter bara IKEA 365. Det är mattallrikar så de är rätt stora. Jag köpte 6 stycken.
 
Idén till detta växte ur ett inlägg som IKEA lade upp på sin blogg under kategorin DYI, där de hade målat just leopardmönster på sina tallrikar och skålar (men ett helt annat mönster än det jag gjorde).
 
 
Jag köpte porslinspennor av Panduros egna märke. Dessa fungerar som så att man målar sitt motiv på porslinet (som ska vara rent och torrt!) och sen låter man det torka i fyra timmar. Efter de fyra timmarna bränner man porslinet i ugnen och därefter är de klara!
 
Tallrikarna tåler inte diskmaskin eller micro när man har målat dem, för då förstörs motivet. Så man får diska för hand och vara noga med att man inte "råkar" micra någon!
 
 
Såhär blev mitt motiv! Detta har jag målat på fyra tallrikar: alltså två av varje. Jag har dock två stycken kvar som jag inte är helt säker på vad jag ska göra med. Ska jag göra ett annat mönster på dem eller ska jag ha de här igen? Hmm.. får tänka lite.. :)
 
 
Jag måste säga att det var verkligen smidigt att måla med penna! Jag trivdes med det i alla fall. Det är nog bättre med färg om man vill måla detaljer, men eftersom mitt mönster var så stort var penna det perfekta verktyget.
 
 
Ska bara fixa de återstående två sedan får vi proväta på mina tallrikar! Det kommer bli spännande - men jobbigt att diska..
 
Det är alltså väldigt enkelt att måla sina egna tallrikar eller sitt eget porslin överhuvudtaget! Det tar bara lite tid när det ska torka - och så får det inte plats så många i ugnen på samma gång... :)
Till top