J E N N I F E E R G E

Barcelona dag 7!

Barcelona 2015 Permalink0
 
Då var det dags för dag 7 i Barcelona, den 1e oktober är det idag och den sista "riktiga" dagen som vi kommer spendera där! Dagen därpå åker vi hem så tidigt som vid 8 på morgonen.
 
På förmiddagen passerar vi, som vanligt, våra favvogator carrer de los Senyores och carrer de Joan Blanques! Både seniorerna och Joan Blanques är vi nära bekanta med vid det här laget då vi har gått på dom typ varje dag. Jag kände att jag var tvungen att fota gatuskyltarna, men jag tror att invånarna där tyckte jag var lite koko som gjorde det...
 
Men men! Är man turist så är man, det är lika bra att ikläda rollen totalt och gå all in!
 
 
Vi bestämde oss för att gå längs den stora gatan för att kolla i en inredningsaffär som jag hittade i en resebok som vi hade med + för att checka in Zara home. Vi har ju Zara här hemma i Sverige men jag har aldrig sett Zara home!
 
Ïnredningsbutiken vi skulle till.. ja den hittade vi inte. Men vi hittade en annan butik på den platsen, men det var inte den som stod i boken.. hmm! Men precis innan Zara home butiken fanns en jätterolig butik som hette något med katt (gato). Och där inne... där var superkul! De hade massa fina inredingsdetaljer, bland annat småmöbler som jag lättt hade kunnat tänka mig att ha hemma.. lite jobbigt att få med dem på planet bara, men det stod i butiken att de kunde skicka det till andra länder. Men det kostade såklart en heeel del..
 
Hur som helst! I den butiken köpte jag, efter många om och men, en jättefin grön kudde! Ni får se bilder på den i ett annat inlägg där jag visar mina Barcelona-fynd. Den var verkligen jättefin!
 
Sen inne på Zara home hade de också massa fina kuddar, små detaljer, ett jättefint överkast/pläd (som jag gärna hade köpt om det inte kostade typ 50 euro eller vad det nu var).. mm.. det får dom minsann se till och öppna här i Sverige med, helst i Göteborg och helst utanför min dörr typ!
 
 
Vi åt lunch på en mysig liten restaurang eller café kanske man snarare skulle säga. Mormor och Jerker tog varsin pizza men jag var så sugen på pastasalladen som de hade på bild så jag tog en sådan. Den var jättegod!! Det var pasta, mozarella och så tomater.. i nån god sörja bestående av typ olja, vitlök och nåt grönt
 
Den var verkligen jättegod!
 
 
Efter att ha gått ett bra tag efter lunchen och kollat i fler affärer, bland annat en fin leksaksaffär och i flertalet klädaffärer så stannade vi på ett fik i närheten av vår lägenhet och tog alla varsin morotskaka. Mums.. den var lite annorlunda än de vi har här hemma. Här hemma brukar man ju få philadelphia-frostning på, här var det någon genomskinlig glasyr. Den var förvisso god, men det blev väldigt sött! Med creme-cheese frosting så blir det ju lite syrlgit med och just därför älskar jag den klassiska morotskakan som vi brukar äta här.
 
Men det var inte helt fel att äta en sådan här efter att ha gått i många butiker!
 
Vi drack kaffe till, allihop också. Fika är så gott!!
 
 
Sen när vi var hemma bestämde jag mig för att fota lägenheten! Både för att memorera den för evigt på min dator och för att visa er, såklart!
 
Vi bodde på våning 2 och i lägenhet 2b. Där är, som ni ser, inget nyckelhål i dörren utan på handtaget är där små knappar och där knappade man in koden. Rätt kod = upplåst dörr.
 
Smart!
 
Och då behöver man inte heller hålla reda på några nycklar (fast det var nycklar in till själva lägenhetshuset så helt utan nycklar var vi ju inte...)
 
 
Något jag saknar när jag fotar rum eller vill få med mycket på bilden, det är att objektivet jag har på inte har så stor vidvinkel! Man får inte plats med mycket i bilden. Objektivet är perfekt till mycket, men just när det gäller att fota mycket på små ytor är det inte så bra... därför önskar jag mig ett vidvinkelobjektiv i julklapp. Kostar bara typ 7000.. :) :)
 
Hur som helst!
 
Direkt när man kom in så var en liten kokvrå med vask, kyl, spis och lite sånt. De hade IKEA-porslin och rättare sagr så var typ hela lägenheten IKEA (notera soffan som är en sån soffa som vi har hemma + pallen längst ner i bild på den vänstra bilden!)
 
Sängarna på bilden var mormor och Jerkers och de sov i vardagsrummet kan man säga, men där var en dragdörr så man kunde dra för.
 
 
Vår lilla balkong!
 
Vi åt frukost på den alla dagar utom typ 1 eller 2, för då regnade det. Men åh! Saknar verkligen Barcelona nu när jag ser dessa bilderna. Tänk att det snart gått 2 månader sen dess!
 
 
Här ser ni hur det ser ut direkt till höger från hallen. Det är en liten korridor med toan direkt till vänster och rakt fram så är då rummet som var mitt!
 
Jag hade ett jättestort rum som jag egentligen inte alls behövde. Men det var riktigt lyxigt! Jag hade dessutom två sängar: en till mig och en till förvaring.. åh vad jag gillade det rummet!
 
Eftersom vi alltid brukar åka hela familjen på semester brukar jag få dela rum med åtminstone en person (oftast Oliver). Men nu hade jag ett eget rum!!! Lyx eller whaaat??
 
Det roliga var också att nu var vi ju i Barcelona fram tills den 2 oktober. Sen den 9 oktober var det ju dags för mig att resa igen - till Italien med hela klassen. Där bodde vi som max 6 pers i ett rum. Lite skillnad mot det här om man säger så...
 
 
Den lilla toan! Bredvid toan fanns också en liten bidé, men den ser ni inte på bilden.
 
 
På kvällen gick vi tillbaka till Alaska-restaurangen där vi åt typ första dagen. Då åt vi risotto, denna dagen skulle vi beställa tapas men det blev lite knäppt. Jag och mormor fick varsin sån här, tortilla, och Jerker fick ingen, utan han fick något annat som jag inte minns. Man kan säga som så att det blev lite missförstånd på grund av språkliga barriärer. Eller nåt.
 
Men omeletten var i alla fall god! Och mäktig. Den kanske ser liten ut, men den lade sig bra i min lilla magge :) :)
 
Det kändes som en bra sista dag på en superbra resa! Åh vad jag längtar tillbaka!! :) :)
Till top