J E N N I F E E R G E

Filmjölksbröd med frukt

Matbröd Permalink0
 
Ibland så bara älskar jag filmjölksbröd! Det är perfekt när man egentligen inte riktigt har tid för att baka men ändå vill ha gott bröd... för ett ganska så bra tag sen gjorde jag ett frukt- och nötbröd från tidningen Hembakat som Lena rekommenderade för mig..! Jag har dock bytt ut nötterna mot russin.. :)
 
Till en limpa behöver du:
1 ½ dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
1 1/4 tsk salt
½ dl solrosfrön
½ dl linfrön
ca 10 torkade aprikoser
1 dl russin (eller ½ dl hasselnötter!)
1 dl mörk sirap
1 tsk bikarbonat
5 dl filmjölk
4 dl vetemjöl
frön till garnering
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda grahamsmjöl, havregryn, salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin/nötter, sirap och bikarbonat i en bunke. Rör noga om!
 
 
Tillsätt filmjölk och vetemjöl. Rör ihop allt till en kladdig deg!

Därefter häller du upp degen i en brödform klädd i bakplåtspapper.
 
Grädda limpan längst ner i ugnen i ca 1 timme! Då kan du passa på att göra något annat - det är det som är så bra med det här brödet! Jag brukar plugga under tiden eller diska undan. Smart, om jag får säga det själv :)
 
 
Tadaa! Så här blev det! Låt brödet vila i formen ett tag innan du skär upp det så det blir helt kallt och får gona till sig.
 
Sen är det bara att äta! Detta brödet är jättegott med ost på.. eller marmelad.. mums :) !

 
Till top