J E N N I F E E R G E

Köttfärslåda

Gratänger, Köttfärs Permalink0
 
I somras när jag jobbade på bibblan lånade mamma hem en hel del kokböcker, bland annat några om 5:2 dieten då hon funderade på att börja med den! Det har hon också gjort och det äri nget jag tänker göra, MEN! I en av böckerna fanns där ett recept som jag tyckte lät gott på en köttfärslåda! Man äter den som den är tillsammans med en sallad.
 
För ett tag sedan provade jag den också och det var faktiskt gott! Jag hade sallad till och så hade jag lite yoghurt som sås typ. Den är väldigt enkel och sköter sig själv i ugnen när man väl fått in den!
Här har ni receptet för ungefär 4 portioner!
 
500 g nötfärs
1 ägg
½ dl matlagningsgrädde, 15% fetthalt
½ rödlök
1 vitlöksklyfta
salt
1 msk olivolja
½ sötpotatis (jag hittade tyvärr ingen sötpotatis i affären så jag tog vanlig!!)
1 morot
1 palsternacka
1 tärning grönsaksbuljong
1 dl vatten
 
Börja med att sätta på ugnen på 225 grader. Lägg sedan färsen ie n bunke tillsammans med ägget och grädden. Skala och hacka rödlöken (jag hade bara gul lök!) och finhacka vitlöksklyftan (eller ta vitlökskrydda som jag hehehehe).
 
Blanda ner löken i färsen tilsammans med saltet!
 
 
Därefter penslar du en ugnsfast form med olivolja och trycker ut färsen i den formen.
 
Skala sen rotfrukterna och skär dem i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med olivolja och fräs dem där i i några minuter. Tillsätt buljongtärning och vatten och koka ihop i några minuter.
 
Sen häller du rotfrukterna och buljongen övcer köttfärsen som du har i en form. Ugnsbaka det hele i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
 
 
Såhär ser den ut när den är klaaaar!!
 
Servera som sagt med sallad och med lite yoggi som sås. Mumsigt var det och i och med att det kommer från en 5:2 kokbok är det också en "lätt" måltid :)
 
 
Till top