J E N N I F E E R G E

Primörpasta med citron

Pasta, Vegetariskt Permalink1
 
Heeej bloggen!
 
Idag tänker jag ge er receptet på en jättegod pastarätt som jag lagade till min familj i somras! Den kommer från "Bonniers stora kokbok" och är en enkel vegetarisk pastarätt. Det är få ingredienser och det blir väldigt gott eftersom grönsakerna är färska!
 
Receptet är för 4 personer
300-400g pasta, gärna färsk (fast jag hade vanlig pasta!)
4-6 späda morötter
4 salladslökar (jag tog rödlök och vanlig gul lök, gick lika bra!)
300 g färsk grön sparris
50 g smör
½ dl hackad gräslök
rivet skal och pressad saft från ½ citron
salt och svartpeppar
2 dl nyriven parmesanost
 
Asså ärligt, bara receptet låter gott tycker jag..
 
 
Börja med att skala dina grönsaker! Därefter delar du alla grönsakerna i halvor på längden.
 
Här kan du också börja tänka på din pasta! Hur länge ska den koka? Den ska vara nykokt och mumsig. Så om du har en pasta som tar sin lilla tid - dags att sätta på den nu!
 
När du har skalat och skurit grönsakerna kokar du dem i lättsaltat vatten i 3-4 minuter.
 
Klicka sedan ner smöret, rör ner gräslök, citronskal, citronsaft, salt och peppar.
 
 
Blanda grönsakerna med pastan! Häll på nyriven parmesanost och VIPS! Så är du klar! Time för servering..
 
Väldigt gott tycker jag. Jag gillade citronsmaken och att grönsakerna är färska och lite krispiga! De ska nämligen inte koka för länge utan bara lite grann så att de blir liiite mjuka.
 
 
Ser ni min lila osthög? I löööv ost...
 
Måste säga at jag tyckte det var gott med skruvpasta till detta! Men det finns säkert andra pastasorter som passar också, fast jag skulle nog inte rekommendera spaghetti.. :) :)
 
Som sagt så var det väldigt gott! Friskt och enkelt och det känns som en lätt rätt när man äter den.
#1 - - MammaMu:

Mums...😋😋japp👍👍smakade mycket gott! 😍😋

Svar: Håller med :)
jennifeerge.blogg.se

Till top