J E N N I F E E R G E

Saffranstryfflar <3

Glutenfri bakning, Godis, Julbak Permalink0
 
Häromdagen åkte morteln fram och det är inte varje dag den gör det, utan mest när man ska göra nåt med.......... SAFFRANnnnnnnnnnn.
 
Åh saffran i löv jo men du är så dyr! Men det är det minsann värt. Denna gången provade jag på att göra saffrnastryfflar. Nu i efterhand kan jag avslöja: löjligt enkelt, löjligt gött. MMMMMMMMMMMMMMMMM.
 
Till ca 20 st behöver du:
½ g saffran (en pakke)
½ msk vatten
1 dl vispgrädde
½ msk honung
250 g vit choklad, hackad
25 g smör
 
åhhhhhh ni ser ju själva hur möe choklad det är så inte konstigt det blir gott........
 
 
Börja med att lösa upp saffranen i vattnet och låt stå. Koka upp grädde med honung i en kastrull och höll över chokladen! Blanda ner smöret och så rör runt snabbt som fasen innan det stelnar igen.... fick erfara det själv nämligen att chokladen stelnade innan jag var färdigblandad. Så snabba på kompisar.
 
Häll sedan smeten i en form, ca 15x15 cm och ställ i kylskåp tills den lbivit fast. När den är fast och fin rullar du små söta bollar av tryffeln och rullar dem sedan i florsocker. Lägg i en burk och VOILA done så jäkla goda förvara i kylskåpet!
 
 
Asså mumz! Och eftersom dom är g anska mäktiga räcker det typ med en (fast om man är ha-galen vill man ju ha alla men det är man inte).De är söta och sliskiga men i LIKE IT. Och rejält med saffranssmak så gillar du inte saffran är detta verkligen inte nåt för dig!
 
Men om du liksom jag ÄLSKAR saffran så gör detta! Det tar typ en halvtimme av ditt liv, eller en timme kanske vi ska säga. Jag är deprimerad och klarade av det KAN JAG KAN DU TYP. Lol så får man inte swäga för vi ska inte jämföra elände osv men ni förstår poängen make dis shit det är så gott och imponera på alla dina julgäster!!! Jag tänkte ta med mig mina hem på lillejul när jag kommer hem till la familia!
 
Och nu mina vänner nu är det minsann jullov. Uppgiften är klar. Skall läsas igenom EN gång imorgon sen skickar jag den. Sen går jag till bibblan med alla förbannade böcker säger tack och hej och går vidare i livet. YES!!!!!!!!!!!!!!!
Till top