J E N N I F E E R G E

Matjesilltårta

Fisk, Glutenfri matlagning, Matpajer Permalink0
 
Tjeeena bloggen!
 
Imorgon är det ju midsommarafton och då kommer jag här, er räddare i nöden, men ett perfekt recept på vad ni kan äta en dag som imorgon! Eller på lördag! Eller en annan dag då ni känner för att festa till det. Det är nämligen en matjesilltårta jag bjuder på idag och personligen tycker jag det är sååå gott!
 
Du behöver dock förbereda lite för tårtan ska stå kallt i 3-4 timmar, men hallå springer du till affären och köper det sista NU och sen gör detta det första imrogon så hinner du innan gästerna kommer! Eller ja innan du vill äta!
 
Till 10-12 bitar behöver du:
Botten:
200 g mörk kavring (vid glutenfripaj tar du glutenfritt bröd!)
75 g smält smör
Fyllning:
4 gelatinblad
250g matjessillfiléer
1 finhackad rödlökl
2½ dl vispgrädde
500 g kesella 10%
2 dl creme fraiche
1 msk pressad citronsaft
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
Garnering:
1 dl hackad gräslök
rödlök i ringar
 
I mitt fall gjorde jag inte en klassisk kavringsbotten, utan en vanlig pajdegsbotten! Recept på pajdeg hittar ni under fliken Matpajer uppe på bloggen!
 
Om du gör en vanlig pajdeg så följer du receptet för den. Om du gör kavringsbotten så msular du kavringen i en matberedare! Blanda smulorna med det smälta smöret. Tryck ut bottnen i en pajform cirka 24 cm i diameter och låt stå i kylskåp i cirka 30 minuter tills botten har stelnat.
 
 
Lägg sedan gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i 5 minuter så de mjuknar te sej! Skär under tiden matjessillfiléerna i tärningar.
 
Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en liten kastrull.
 
Vispa ihop sill och hackad lök med övriga ingredienser till en jämn kräm. Blanda gelatinet med lite av sillblandningen och vänd ner i resten av fyllningen!
 
 
Häll fyllningen i formen, bred ut den i ett jämnt lager och låt stå kallt i 3-4 timmar.
 
Servera matjestårtan täckt med gräslök och gärna rödlöksringar och lite dillvippar!
 
 
Så ja! Så fin blev den och den blev väldigt god tycker jag. Min paj blev lite lös men det kan ha berott på att jag inte tog 10% kesella..! Men även som lös var den mumselimumsig!
 
Lite festligt såhär i midsommartider och givetvis kan man äta en sån här även andra helger under sommaren! Det är ju en ultimat sommarrätt mina vänner :)
 
Och på tal om sill så smygstartade jag lite idag. Jag hade nämligen med mig sill och potäter till jobbet idag! Som matlåda alltså, och så massa sallad till. Mums filibaba! Kan såhär vid sidan av säga att jag har varit såå trött när jag kommit hem om kvällarna att jag inte orkat blogga! Men nu ska jag återhämta mig i helgen tänkte jag och fira midsommar hemma hos Sofie sen är jag fit for fight igen nästa vecka!
 
PS!
 
GLAD MIDSOMMAR <3
Till top