J E N N I F E E R G E

Polarkakor

Brödutmaning, Matbröd Permalink0
 
Då var det brödtajm igen, även denna lördagsmorgon! Kanske får bli en tradition här på bloggen?
 
Idag ska vi baka polarkakor, japp, såna runda plattisar man köper i affären. Det blir lite pill eftersom man får ju kavla ut varje kaka för sig, men det är bara roligt tycker jag!
 
Det du behöver till cirka 20 kakor är:
50g jäst
50g smör
5dl vatten
3 msk ljus sirap eller brödsirap
1 tsk salt
1,6 liter rågsikt
 
Börja med att smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt vatten. Värm vätskan till fingervärme 37 grader. Häll lite av degspadet över jästen och rör runt så det löses upp. Häll sedan i allt degspad, sirapen och saltet.
 
Tillsätt rågsikten och arbeta degen blank och smidig! Typ som på bilden här ovan. Den ska släppa kanten. Strö över ett tunt lager mjöl, lägg på en bakduk och låt degen jästa i cirka 30 minuter.
 
 
När degen jäst färdigt delar du den i 20 jämn stora bitar. Kavla ut dem till runda fina kakor cirka 16 cm i diameter enlgit boken me najg bara körde på lite!
 
 
Sen när du gjort dina söta små kakor så antingen anggar du dom  rejält eller använder kruskavel. Jag använde min kruskavel! Wihooo!
 
Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i cirka 10 minuter.
 
 
Sen gräddar du kakorna mitt i ugnen i 275 grader (SKITVARMT i know) i 3-5 minuter. Vänd dem eventuellt efter halva tiden (det gojrde jag!)
 
Sen låter du dem svalna occh gosa därefter kan dessa förtäras med gott samvete!
 
Mina blev lite sega för jag tror jag hade för varm degvätska.. orkade inte låta den svlana och då pajar man ju jäsningsprocessen något. Dock goda ändå och jag gillar  när dom är lite sega och degiga faktiskt hehehe..!!
 
Plus ett perfekt tillfäle för att använda min kruskavel!
 
Till top