J E N N I F E E R G E

Huseby julmarknad!

Underbara dagar Permalink1
Igår blev det ett besök på Huseby julmarknad! Det var jag, mormor, Jerker och Lena som åkte dit. Jag har varit där förut, år 2013 enl bloggen när jag kollade, och då var där väldigt trevligt! Det enda negativa är att det blir väldigt geggit om det regnar så vi var alla klädda i kläder som tålde gegga och vatten.
 
Det kostade 100 kr i inträde oh vi var minsann inte ensamma om att gå på julmarknad.. här var både bebbar i barnvagn och hundar i koppel. Gosigt!
 
I Husebys egna affär, där de inte har hantverk direkt, hade de supersöta julplanscher.. och en massa gosiga gosedjur. Jag vill ha alla! Såväl planscherna som gosedjuren. Där var en jättefin gosedjurshund i typ normalstorlek .. ville ha den... fast helst vill jag nog ha en redig liten doggis att vara mattemamma åt!
 
I olika bodar på området stod utställarna och sålde sina grejer. Där var mycket smycken, glas och stickade ponchos som inte riktigt hörde hemma på en julmarknad.. tyckte jag då.. asså det var mer hantverk och konst än julgrejer.. vilket var lite tråkigt! Det som verkligen var julgrejer var tyvärr inte så mycket.. så jag köpte faktiskt ingenting! Lite besviken just vad gälelr detta, för jag hoppades kanske hitta något roligt pynt eller ännu bättre, en julklapp till någon.. men icke!
 
Dock är det ganska mysigt att gå på led och kolla på allting som hantverkarna ställer ut.. min favorit är nog den kvinnan som gör orkidéer i bröddeg.... sååå coola! Köpte ett tomtepar från henne när jag var där förra gången och hittade tyvärr inget som lockade igår.
 
 Vi vandrade runt i de olika ladorna och bodarna innan vi kom fram till slottet! I källaren har de polkagrisförsäljning, där man även kan få se hur det går till när man gör polkagrisar. Så coolt! Och så luktar det väldigt gott.. den som varit i gränna knows de drill eller om man varit på det där slottet där man kan äta på e4an påväg upp till stockholm.. minns inte vad det heter nu..
 
Nåväl! Man kunde även gå in i slottets huvudentré för att se hur Fröken bodde på sin tid. Det kostade 50 kr i entre men det var det värt tycker jag!! Fick lite flashbacks till när vi var på Läckö slott förra året.. det är verkligen mysigt med gamla slott och hus.
 
Man fick gå där inne själv utan guide (vilket är rätt skönt) men man fick med sig en liten hänvisning om vad rummen hette och vad de användes till på sin tid! Ser ni så fint de har dukat eller? Och så julgranen i hörnet.. gos..
 
Jag tycker byrån tll vänster är så cool! Den är typ utsvängd och tjock.. tänk att ha den hemma i hallen eler sovrummet eller var den nu hamnar.. det är annat än min ikea bestå skänk (hehe jag älskar den också men ni förstår nog min poäng..)
 
Gamla möber är ofta så fina tycker jag! Äve om man kanske inte alltid tycker att det är ens stil tror jag nog de flesta av oss kan vara överens om att de är välgjorda..
 
Om det var något som jennifer jenkostsson lade märke till så var det ju då SJÄLVKLART att de som bodde på det här lilla slottet verkar älska guld lika mycket som jag?? Asså där var så mycket gulddetaljer, i princip i alla rum! Om det inte var guld på stolarna var det guldramar på väggarna eller speglar eller prydnadssaker eller klockor.. jag tror jag hade passat i den här tiden asså med min guldmani.
 
Och i det andra rummet med julgran nr 2 hade de dukat med fint porslin! Porslin är ju även en svag punkt för jennifer jenkostsson.. mmm..
 
Det var verkligen roligt att gå i slottet så det rekommenderar jag!
 
Ju mörkare det blev ute desto tydligare kunde man se de marschaller och ljusslingor som fanns på området.. det blev dock väldigt kallt framåt kvällen också, men vi var väl påklädda.. det ger så fin stämning med mysig belysning när det är mörkt tycker jag!
 
Vi besökte även matbodarna, SÅKLART.. och där kunde man få provsmaka lite marsipan, lite ost, llte kurv, lite fudge, lite sylt.. asså det mesta som hör till julbordet.. såå mumsigt! Jag smakade en jättegod ädelost och så "råkade" jag ta marsipan 2 ggr. Jag vill inte berätta om vad jag mer råkade göra.. hehe...
 
Nu längtar jag efter julbord! Ikea har jag slagit upp dörrarna för sitt och jag såg idag en på face obok som arit på julbord med massa olika sorters sill.. mmmm.. för 2 år sen var mamma o pappa hos mig i götet på jul på liseberg och då åt vi julbord där! Dt minns jag såväl.. och det var så gott..
 
 
Framåt kvällen blev även kön till munkar och churros väldigt lång.. där sålde de söta pepparkakor med diverse budskap.. så fina! Om det inte hade varit så lång kö tror jag jag hade köpt en munk.. det är alltid så gott när man är på marknad!
 
Bilresan hemåt kändes som en evighet men efter många om och men var vi hemma, trötta och lagom frusna!
 
Det var verkligen mysigt! Men nästa år får vi kanske leta reda på en annan julmarknad, det känns som vi kan denna nu! Hehe.. men julstämning fick man minsann.. ♥
#1 - - Sofie:

Så fint! Ser riktigt stämningsfullt ut :)

Till top