J E N N I F E E R G E

Klarbärssylt

Glutenfri bakning, Saft och sylt Permalink0
Då var det dags för det sedvanliga syltkokandet! Jag älskar att koka sylt. Dels för att det är så enkelt och dels för att det blir så himla himla gott. Mycket godare än köpt sylt på burk. Idag gör vi klarbärssylt. Klarbär är som en syrligare variant av körsbär utan den där äckliga körsbärssmaken... jag är inget fan av körsbär alltså, men klarbär är riktigt gott!
 
Det du behöver till 1 stor burk eller 2 mindre typ är:
1 kg urkärnade klarbär
0,5 kg syltsocker med pektin
1 st citron (saften)
 
Börja med att sätta in glasburkarna du ska hälla upp sylten i i ugnen på 100 grader så de blir varma.
 
Därefter blandar du ner allting i en kastrull. Koka upp, rör om och koka sen kraftigt i 5 minuter. Dra kastrullen åt sidan och skumma av sylten. Vi vill inte ha något äckligt skum naj naj!
 
Häll upp sylten i burkarna som du nu tagit ut från ugnen. Låt svalna och sätt sedan in i kylen.
 
Och när sylten är kall är det bara att äta! Mmmmm. Den är verkligen så god. Jag har alltid sylt i filen på morgonen och det sitter så fint med en liten klick sött i den syrliga filen.. och även om klarbär i sig själva är rätt sura blir det sött och gott med syltsockret.. typ som rabarber! Det blir också gott först med socker.. mums.
 
Det tar bara 10 minuter av din dag att koka sylten! Att plocka klarbären och kärna ur dem tar något längre tid, men trust me: it's worth it.
 
Idag är det alltså måndag och jag tog sovmorogn imorse. Hade jättesvårt att sova igårkväll för jag hade ont i halsen! Jag blev så desperat att jag till sist gick upp och värmde mjölk med honung i i micron. Det hjälpte! Halsontet känns av även idag, men ändå var jag och tränade. Kunde inte låta bli.. hehe.
 
Nu på kvällen tänker jag bara chilla och skriva lite dagbok. 
Till top