J E N N I F E E R G E

Socionomexamen!

Underbara dagar Permalink1
Igår var en stor dag: jag tog äntligen min socionomexamen efter 4 års studier! Socionomprogrammet är ju som känt bara 3,5 år egentligen, men eftersom jag började i Göteborg och slutade i Lund blev det en termin extra med kurser som jag inte kunde tillgodoräkna mig.. ni vet hela historien redan.
 
Och jag har inte ångrat mitt beslut att flytta ens en sekund! Livet har kommit tillbaka till mig efter att ha varit långt, långt nere. Orken, viljan, lusten och längtan är alla här. De finns inom mig!
 
Klockan 15.00 började examenscermonin inne i universitetsaulan på AF borgen. Men innan dess tog vi foton på trappan hela klassen!
 
Här ser ni mig och Simóne på en bild som hennes daddi tog!
 
Även husintendenten (vaktmästaren på skolan) tog foton med en kamera som ska läggas upp på skolans sida, men de har inte kommti upp ännu! Dock har vi hört rykten om att de fotona inte alltid blir så bra.. så därför lyckades vi få till lite enskilda bilder också!
 
Jag och Simóne började faktiskt dagen med lunch på graffitti innan vi vandrade hit (i slow-motion eftersom båda hade högklackat... haha!)
 
Universitetsaulan var en cool sal att vara i! Taket var välvt och där var pelare här och där. Och läktare på sidorna.Vi var verkligen jättemånga i salen.. och som ni vet var det ju väldigt varmt igår också.. så det blev himla varmt där inne och särskilt framåt slutet, då kokade man nästan!
 
Vi studenter hade reserverade platser i bokstavsordning längst fram i salen. Anhöriga fick sitta på övriga bänkar och oj vad många anhöriga där var!
 
Här ser ni lite också vad jag menar med läktare på sidorna!
 
Efter en hel del tal, lite musik och lite musik till var det dags för oss att ta emot en minnesgåva från universitetet! Denna gåvan var då den berömda socionompennan som man får när man tar socionomexamen i Lund.
 
Ett 20-tal elever räknades upp i taget och vi fick ta emot pennan av prefekten, skaka hand, sen ställa oss på trappan för uppvisning och fotografering!
 
Väl ute ur bastun stötte jag och Camilla på varann igen och låt pappa ta lite bilder! På måndag börjar allvaret för oss båda! Jag ser faktiskt framemot att börja jobba på måndag, men tills dess vill jag ta det lugnt och vila upp mig lite grann..
 
Jag bad daddi o mami ta lite bilder på mig! Ser ni mina skor?? Så snygga!
 
Jag tycker om att ha bilder på mig som andra tagit (inte bara selfies alltså) men det är svårt att se fin ut tycker jag när man är lite ovan att stå framför kameran! Men jag tycker nog ändå det blir bättre med tiden, ju mer man övar.
 
Vad tycker ni om min examensoutfit då? Jag tog en vit spetsklänning! Och för att piffa upp de lite hade jag rosa naglar, rosa läppar och rosa rosett i håret: allting i samma nyans! Och så hade jag lockat håret på morgonen och satt i fina "droppe"-örhängen i öronen.. Och kroppen då? Den är väl också fin med sina former!
 
Cermonin pågick till kl 16 men eftersom vi tog lite foton efteråt och hade en bit att gå till bilen lämnade vi inte Lund förrän strax innan fem typ! Väl hemma dukade jag bordet och tog fram servetter som matchade duken!
 
Det var alltså bara mamma och pappa som följde med ner till själva cermonin, men på mitt lilla firande var alla familjemedlemmar med samt mormor och Jerker!
 
Mormor och Jerker kom med en superfin bukett, en chokladask och ett present-kuvert. Tack!! ❤
 
Den som följer mig både på snapchat och facebook vet att jag gjorde hemmagjord smörgåstårta att bjuda på mitt lilla kalas!
 
Åh, det var faktiskt riktigt roligt och jag är stolt över mina små konstverk!! Den stora är helt vanligt och den mindre som ni bara skymtar lite grann i bakgrunden på den vänstra bilden är en glutenfri till mami!
 
Tårtorna var fyllda med 2 olika fyllningar: mimosasallad och skinka samt salami, fetaost och cremefraiche. Det var faktiskt riktigt gott! Och som ni ser dekorerade jag tårtan med skinka, ost, vindruvor, jordgubbar och ärtskott längs sidorna.
 
Mums! Den fick högt betyg av alla utom barnen Tilda och Oliver... sen är ju smörgåstårta en vuxenrätt om man säger så! Jag är jättenöjd med min insats i alla fall. Jag gick upp tidigt på examensdagen för att fixa dekorationerna.. men det var det värt!
 
Som tema för efterrätten valde jag sommarsmaker! Och kalla mumsigheter.. så det blev en rabarbercheesecake och en jordgubbschessecake... mmmmmmmums! Det var verkligen jättegott tyckte jag. Jag älskar ju cheesecakes och just med de här smakerna blev det supergott!
 
Båda två var enkla att göra och enkla att förbereda: perfekta kalastårtor alltså!
 
Under tiden som mina gäster tog för sig av efterrätten öppnade jag de paket jag fått! Som sagt fick jag blommor, choklad och en present i ett kuvert av mormor och Jerker!
 
Papi klev in med världens största paket och Zazze ville genast hjälpa till och öppna paketen. Vad kan det ha varit i mina paket... det var inget mindre än en assistent från ankarsrum! Och en köttkvarn till som tillbehör. Så fina paket! Men jag hade inte behövt få nåt... själva examen i sig är ju tillräcklig.. och att alla kom och ville äta av mina små konstverks-tårtor! ❤
 
Så nu är jag alltså socionom på riktigt: och nu på måndag börjar alltså allvaret for real! Jag ser framemot att påbörja mitt yrkesliv som socionom! Det finns så mycket att jobba med och just nu börjar vi på ekonomiskt bistånd så får vi se var livet tar oss! Jag har fortsatt en dröm om kurators-arbete eller psykoterapi.. men som sagt: vi får se var livet tar oss och ta en dag i taget.
 
Tills dess: så ska vi också leva, trivas och må bra. Kram på er!
#1 - - Sofie:

Låter som en jättebra dag! Grattis till din examen!

Till top