J E N N I F E E R G E

Köpenhamn!đŸ‡©đŸ‡°

Resor, Underbara dagar Permalink1
(null)
Sist vi hördes hĂ€r pĂ„ bloggen gav jag er en liten ledtrĂ„d för vad som komma skulle
 och nu Ă€r jag hemma igen! LedtrĂ„den var ju en dansk flagga och det som hĂ€nde var alltsĂ„ att jag och Sofie Ă„kte till Köpenhamn tillsammans!đŸ„ł Tjiho!

Det var sĂ„ trevligt!! Dagen började pĂ„ stationen hĂ€r i Klippis med dryga 20 minuters försening och en lagom stressad Jennan
 men jag hann med mitt byte i HĂ€ssleholm! Och pĂ„ det tĂ„get satt redan Sofie som Ă„kt hela vĂ€gen frĂ„n Kallekrona😍 Himla smidigt med vĂ„ra kĂ€ra ÖresundstĂ„gen alltsĂ„!

VĂ€l framme i ett stekhett Köpenhamn gick vi vilse x antal gĂ„ngerđŸ€Ł Ă€ndĂ„ hade vi Google Maps men det visade sig att det inte alls var lika lĂ€tt att följa till fots som det Ă€r i bilen
 men efter mĂ„nga om och men hittade vi till vĂ„rt hotell!

(null)
Vi bodde pĂ„ Clarion Vesterbro, mer eller mindre mitt i smeten i Köpenhamn! Det va ett rum med dubbelsĂ€ng och badrum. DĂ€r fanns sedvanlig tv men ingen minibar! Men det gjorde inte sĂ„ mycket, bortsett frĂ„n att det hade varit bra för att stĂ€lla in vatten i. 

Rummet var helt okej för oss! NĂ€r jag tog upp kameran för att fota det upptĂ€ckte jag dock en fruktansvĂ€rd sak!!! Jag hade glömt minneskortet hemma!!!!!!!

..

Men som tur var befann vi ju oss i en storstad med x antal affĂ€rer sĂ„ senare under eftermiddagen köpte jag mig ett nytt minneskort pĂ„ Elgiganten
 sĂ„ himla typiskt mig bara att glömma en sĂ„n sak - det Ă€r inte första gĂ„ngen! Det hĂ€nde nĂ€r vi skulle till Kroatien ocksĂ„ om jag inte minns fel och dĂ„ fick jag köpa ett pĂ„ flygplatsen
.

(null)
Det blev varsin pölse till sen lunch och jag förbannade mig över att de inte bjöd pĂ„ rostad lök!! Den fick man nog betala mer för eller sĂ€ga till om, men det orkade vi inte. 

Att Ă€ta pölse Ă€r vĂ€l typ ett mĂ„ste nĂ€r man Ă€r i Danmark?! Det var mycket gott! Vi tog lilla pölsen hos en korvagubbe mitt pĂ„ ströget. Det Ă€r tur att det stod hur mycket korven skulle kosta för jag förstĂ„r aldrig vad de sĂ€ger nĂ€r de sĂ€ger sina knasiga siffror
😅

(null)
Vi gick alltsÄ upp lÀngs med ströget och hade lite sightseeing! Vi gick inte in sÄ mÄnga affÀrer, var alldeles för svettiga och trötta för det.

DÀremot hade vi siktet instÀllt pÄ en kanalbÄt som Sofie letat upp! Den kunde man Äka istÀllet för sÄn hÀr hop on hop of buss och fÄ massa sightseeing frÄn kanalen i Köpenhamn! KÀndes mycket trevligt en varm dag som denna!

PÄ vÀgen dit stötte vi pÄ massa fina gamla byggnader, rÄdhuset och en liten inhÀngdad staty av nÄgon kung som vi fotograferade.

(null)
Vi gick och vi gick - och plötsligt var vi i Nyhavn!! Bland de söta smĂ„ husen i olika fĂ€rger. SĂ„ mysigt kvarter 😍 vi gick förbi alla restauranger dĂ€r folk satt och Ă„t smörrebröd och drack öl (ja det Ă€r sant inte bara en fördom) i vĂ€ntan pĂ„ att fĂ„ hoppa pĂ„ kanalbĂ„ten!

(null)
VĂ€l pĂ„ bĂ„ten Ă„kte vi alltsĂ„ bĂ„de pĂ„ kanalen och ut lite mer i hamnen. DĂ€r var sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor som badade, de hoppade frĂ„n broar och frĂ„n kanter och klĂ€ttrade upp för halvlĂ€skiga metallstegar lĂ€ngs sidorna
 men jag klandrar dem inte, det var supervarmt och sĂ„g vĂ€ldigt skönt ut att bara hoppa i plurret, om Ă€n lite lĂ€skigt!

Vi körde förbi flera olika byggnader under tiden som guiden berÀttade vad de förestÀllde pÄ bÄde danska och engelska. Det var vÀldigt roligt att se staden frÄn kanalen! Till höger Àr en bild frÄn ett kyrktorn som ligger i Christianshavn!

(null)
Och hĂ€r Ă€r en bild frĂ„n kanske den allra nyaste byggnaden och stadsdelen i Köpenhamn - Papirön! Dessa byggnader var ritade av en japansk arkitekt om jag förstod guiden rĂ€tt och kostade uppemot 50 miljoner. Ett kap alltsĂ„!đŸ€Ł 

(null)
TvĂ„ glada tjejer pĂ„ bĂ„ten som var nöjda med att det kom bĂ„de vattenstĂ€nk och vindpustar pĂ„ oss 😍😎

Efter bĂ„tturen gick vi tillbaka mot hotellet igen för att leta reda pĂ„ nĂ„nstans att Ă€ta. Efter en stund landade vi pĂ„ Jensens Böfhus - ett sĂ€kert kort! Jag tog ribs som vanligt och Sofie en böf, det var mycket gott bĂ„da tvĂ„đŸ€©

Sedan gick vi en svÀng pÄ Lidl och köpte me oss godis upp pÄ rummet för att resten av kvÀllen bara chilla och ta det lugnt innan ölÀggddags!

(null)
PĂ„ torsdagsmorgonen var det ju dags för nĂ„got av det bĂ€sta med att bo pĂ„ hotell - frukost!!! Mmmmm
 jag tog typ allt förutom av det varma för jag gillar kall frukost mest😝

Frukosten fĂ„r klart godkĂ€nt! Det var goda bröd, mycket pĂ„lĂ€gg, fin sallad och god Yoggi! Dock lite minus pĂ„ att det inte stod vad det var för Yoggi i de olika kannorna
 De hade en avdelning för glutenfritt och laktosfritt ocksĂ„ för de som Ă€ter sĂ„dan kost! 

Som grĂ€dde pĂ„ moset för denna maffiga frukost avslutade jag med croissant med nutella - en klassiker! Dock lite besviken pĂ„ att det inte fanns pannkakor! Men det kanske de bara har pĂ„ helgen, eller sĂ„ har de inte det och det Ă€r ju okej.. inte sĂ„ att man saknade det direkt med tanke pĂ„ alla anda alternativ đŸ€ŁđŸ˜‹

(null)
Denna dag var siktet instÀllt pÄ Lilla havsfrun och att kolla i allehanda butiker pÄ vÀgen till henne!

Vi gick in i en gullig butik pĂ„ ströget som hette Det gamle apotek med allt möjligt smĂ„tt och gott, kanske inte sĂ„ mycket apöoteksgrejer just men dĂ€remot fina prydnadssaker, souvenirer och inredningsdetaljer! Jag fyndade servetter dĂ€rifrĂ„n - ni fĂ„r se dem sen. 

Lunch Ă„t vi pĂ„ en parkbĂ€nk i skuggan. Vi köpte varsin macka pĂ„ ett cafĂ© och delade pĂ„ en bulle efterĂ„t! SĂ„ gott.. Jag tog en islatte för att svalka mig lite
 

PĂ„ vĂ€gen till lilla havsfrun sĂ„g vi svenska flaggan och blev nyfikna pĂ„ vad det var för skepp den satt pĂ„.. Tydligen ett skepp som heter Götheborg som ska segla till Asien nĂ€sta Ă„r! DĂ€r var en liten utstĂ€llning om skeppet och det var intressant att lĂ€sa om hur de levde ombord förr i vĂ€rlden och hur de alltid hade en för stor besĂ€ttning med sig dĂ„ de rĂ€knade med att delar av dem kolade av under resans gĂ„ng
 Hmm
!

Sen kom vi fram till havefru! DĂ€r var det mĂ„nga som ville ta bild med henne oc klev ut pĂ„ stenarna i vattnet för att komma nĂ€ra. Vi nöjde oss med att betrakta och fota henne pĂ„ avstĂ„nd😍

(null)
OCh hĂ€r Ă€r en bild pĂ„ en glad Jennifer med operahuset i bakgrunden! 😁 IklĂ€dd en sval men Ă€ndĂ„ fin och bekvĂ€m klĂ€nning ochgympadojor, för att överleva en dag med mĂ„nga steg!

MĂ„nga steg blev det minsann, nĂ€rmare 25 tusen visade vĂ„ra klockor nĂ€r det var lĂ€ggdagsđŸ€Ș inte konstigt vi var trötta sen😍

Under dagen drack vi upp flera flaskor med vatten! Och efter att ha gĂ„tt i typ alla affĂ€rer pĂ„ hela ströget kĂ€ndes det som (bortsett frĂ„n lyx-affĂ€rerna..) sĂ„ fyndade vi varsin kjol inne pĂ„ en butik som hette Moss! Den Ă€r i en fin grön fĂ€rg och jag tĂ€nker jag ska fota den för er nĂ€r jag har den pĂ„ mig nĂ€sta gĂ„ng, sĂ„ ni ser hur den ser ut! 

(null)
Efter en intensiv dag var vi inne pÄ hotellrummet och tog det lugnt en stund innn vi gav oss ut för att leta reda pÄ en restaurang att Àta middag pÄ.. Vi bytte om och gav oss sen ut, denna gÄng gick vi pÄ andra hÄllet sÄ alltsÄ bort frÄn centrum och mer vÀsterut mot andra sidan pÄ Vesterbrogade!

Och vi letade restaurang ett tag
 hittade ingen bra sĂ„ vi vĂ€nde om för att leta reda pĂ„ en vi redan gĂ„tt förbi.. men dĂ„ var den full! SĂ„ till slut hamnade vi pĂ„ ett stĂ€ll som hette CafĂ© Trold! DĂ€r bestĂ€llde vi varsin pasta med dricka till pĂ„ svenska, till servitörens stora förtretđŸ€Ł Det var knappt att han förstod oss oc nĂ€r han sjĂ€lv började prata pĂ„ engelska med oss fortsatte vi att svara pĂ„ svenska haha😂😂 Det var inte riktigt meningen utan gick vv bara farten! I övrigt har vi klarat oss rĂ€tt bra pĂ„ vĂ„r svenska tycker jag!

Men min mat kom aldrig och efter en stund kom servitören ut och sa att han skulle bjuda oss pĂ„ dricka för besvĂ€ret. Vi Ă„t upp maten och bad efter en stund om varsin drink, vilket de alltsĂ„ bjöd oss pĂ„đŸ˜ sĂ„ det var ju inte helt fel att fĂ„ gratis drink va, för lite försenad mat!

Det var en trevlig stund och mysigt att sitta pĂ„ uteservering och titta pĂ„ folk
 Vi var vĂ€ldigt överens om att köpenhamnarna faktiskt har bra stil! MĂ„nga tjejer med fina klĂ€nningar och kjolar dĂ€r man bara vill frĂ„ga - var köper ni era klĂ€der?!?!
  (null)
Men tyvĂ€rr sĂ„ tar ju allt rolig slut och de hĂ€r tvĂ„ dagarna gick vĂ€ldigt fort, för helt plötsligt var det fredag och dags att Ă„ka hem! TrĂ„kigt, men nu har vi fĂ„tt oss ett smakprov pĂ„ den danska huvudstaden ch jag Ă„ker gĂ€rna dit igenđŸ„łđŸ˜

Med oss hem hade vi bĂ„da tvĂ„ sĂ„n hĂ€r KLASSISK dansk pĂ„lĂ€ggschoklad, ett mĂ„ste va! Tyckte det var sĂ„ konstigt som liten att man i Danmark hade hela chokladbitar pĂ„ mackan?????  Men egentligen Ă€r det ju inte mer konstigt Ă€n nutella, bara att nutella Ă€r bredbart 😝

Det slank Ă€ven med ett paket smarties och ett paket toblerone,för nostalgins skull eftersom jag alltid brukade köpa det pĂ„ bĂ„ten till Helsingör nĂ€r jag var liten😍

(null)
Och hĂ€r har vi servetterna jag pratade om! Är de inte fina?! JAg köpte dem som present till Joel, tror ni han blev glad?!đŸ€Ș JodĂ„ det blev han, men sen sĂ„ fick han ju ocksĂ„ paketen med smarties..😁

Jag fyndade Àven en slags bordskanter frÄn TGR! DÀr har man en mÄnad i taget. Jag har saknat att ha en almanacka med lite överblick pÄ allt som hÀnder i vÄrt liv och tider man ska passa osv.. Jag skriver ner lite löst i min telefon men det Àr inte samma sak som att ha en kalender - och i telefonen Àr det ju bara jag som ser vad jag lagt in.. SÄ tror nog det kan bli bra med den hÀr!

Sen inne pĂ„ mataffĂ€ren fyndade jag den gröna klĂ€mman! EDller fynd och fynd, den kostade 29 danska sĂ„ den var vĂ€l inte jĂ€ttebilligt, dĂ€remot vĂ€ldigt fin och vĂ€ldigt bra! Den sitter skönt och bra i hĂ„ret, jag var rĂ€dd att den inte skulle hĂ„lla uppe hĂ„ret men tji fick jag. Roligt! 

Det var allt som allt en mycket trevlig tur till Köpenhamn med bĂ€staste SofieđŸ˜đŸ„° Rekommenderar verkligen att Ă„ka dit och villl gĂ€rna Ă„ka dit igen! Det Ă€r ju inte mycket billigare n i Sverige sĂ„ för den sakens skull Ă€r det kanske inte sĂ„ kul, men dĂ€r finns mycket fint att titta pĂ„, danskarna Ă€r sĂ„ hĂ€rliga och det Ă€r trevligt med miljöombyte och gott att Ă€ta och dricka!! Mmmm! 😍
#1 - - Sofie :

Verkligen en 10/10-stad, sĂ€rskilt med trevligt sĂ€llskap! đŸ€©đŸ„łđŸ‡©đŸ‡°

Svar: Jag sĂ€ger detsamma!đŸ˜‰đŸ˜đŸ‡©đŸ‡°
jennifeerge.blogg.se

Till top