J E N N I F E E R G E

Avtackningspresent

Böcker, Underbara dagar Permalink0
 
I fredags fick jag min avtackningspresent av bibblan! Då var det min sista dag på riktigt, i alla fall för denna sommaren. Jag hoppas få komma tillbaka vid jul och jobba extra och nästa sommar!
 
I ett fint guldigt paket, påse, vad man nu vill kalla den låg ett litet vitt kuvert. Jag gillade verkligen det guldiga.. :)
 
 
I kuvertet låg ett presentkort på 250 kronor i bokhandeln! Inte illa om jag får säga det själv. En väldigt fin avtackningspresent. Det var längesedan jag köpte egna böcker (nu förtiden har jag ju endast lånat på bibblan) så det ska bli skönt att ha en egen bok att läsa i. Efter att jag läst ut alla böcker från bibblan, såklart :)
 
Man måste ju ta det i rätt ordning.. eller.. jag måste det i alla fall..
 
 
Jag gillade påsen starkt, lite kaxig och en pik till alla internetförsäljare.. men samtidigt förstår jag varför man (jag också) köper böcker på nätet istället för i bokhandeln. En pocket i bokhandeln kostar cirka 79 kronor, på nätet kostar samma poket 45. Det är en hel del pengar man sparar...
 
Fast ingen internetbutik slår känslan av att gå runt i bokhandeln och läsa på bokryggarna, baksidan av böckerna och känna doften av nya böcker :)
 
 
Allt som allt blev det fyra stycken böcker. De tre översta i högen klassas som "ungdomsböcker" medan den längst ner är en roman för vuxna. Jag gillar inte indelningarna av böckerna på det sättet (inom biblioteksvärlden finns det Hcf och Hcg - Hcf är för yngre barn och Hcg är för äldre barn.. samtidigt finns det ingen som säger att ett äldre barn inte kan läsa en hcf-bok och vice versa..! Kategorisering är inte min favoritgren).
 
Hur som helst verkar allihop bra. Liv & Lovisa har jag sett på bibblan och tänkt att jag ska låna och nu har jag den själv istället! Johanna Lindbäck skrev en helt underbar bok med Lisa Bjärbo förra året, eller om det var detta året jag minns inte, men boken heter "Vi måste sluta ses på det här sättet" och den är så himla bra. Jag har bloggat om den boken här och jag rekommenderar er VERKLIGEN att läsa den! En helt underbar liten berättelse full av kärlek och massa ja.. den är skitbra ska inte avslöja för mycket :) :) 
 
Katarina von Bredow har jag läst tidigare, men hennes nya "Flyga högt" verkar vara lika bra som de förra. Jag minns att jag läste "Syskonkärlek" och tyckte den var jättebra!! Och så finns det en som heter typ "Expert på att rodna" som jag också läst tror jag.. åh.. de är så mysiga.
 
Slutligen så verkade "Berättelsen om Esmara" bra den med, det handlar om en tjej som flyttar från Norrland till Stockholm. Hon ska börja på handels i storstaden och träffar en kille och så händer det massa grejer. I alla fall enligt baksidan. Jag tyckte den passade bra nu när jag också ska flytta till en ny stad och studera.
 
Jag älskar böcker! Jag älskar känslorna, tankarna de väcker och den lilla flykten från verkligheten, utvecklandet av förmågan att sätta sig in i huvudpersonens situation, huvud, det är som att lära känna en ny vän ibland och vid vissa tillfällen får man reda på de mest smaskiga hemligheterna.. :) :) älskar att skriva också för då är det JAG som styr allt det här! Mmm.m.m.m...!
 
Tack underbara bibblan för den här sommaren och för den fina presenten! Vi ses snart igen.. ♥
 
 
 
Till top