J E N N I F E E R G E

Salami och brieostpaj

Glutenfri matlagning, Matpajer Permalink0
 
Fredagen är den ultimata pajdagen i vårt hus. Äter vi paj äter vi nästan alltid det på en fredag. Och är det fredag äter vi nästan alltid paj. Förr var det tacos som var standardmåltid (det är det väl fortfarande i för sig, vi varvar väl mer eller mindre tacos med paj haha!!) men nu är det paj.. Ja..  Jag älskar ju paj så för min del gör det iiiingenting! :) :)
 
Detta recept hittade jag när jag läste mina vanliga matbloggar och en av dem lade upp just detta recept! Tyckte det lät så spänande: salami och brie är typ the perfect combination.. och tillsammans med paj måste det ju bara bli supergott!! Eller?
 
Så idag fick jag äntligen göra denna efterlängtade paj! Ja jag tror jag hittade recpetet i måndags så hela veckan har jag bara gått runt och väntat i princip.. nej kanske inte riktigt!! Men sett framemot det har jag gjort, mer eller mindre.
 
Jag har två recept på pajdeg i bloggen: Glutenfri pajdeg och Mager pajdeg
Till en paj behöver du:
Pajdeg
4 ägg
2 dl mjölk
300 gram brieost
100 gram salami
Coctailtomater
Salt
Peppar
 
 
När du har fixat pajdegen är det dags att fylla skalet!
 
Skär hälften av brieosten i fyrkanter och salamin i bitar. Fyll pajskalet med salami och den tärnade brieosten.

Blanda sedan ägg och mjölk. Salta och peppra blandningen och häll den i pajdegen.
 
 
Skär den brieost som är över i skivor och lägg den ovan på skalet. Halvera några cocktailtomater och lägg dem på med snittytan uppåt. Ovan ser ni hur min paj såg ut innan den åkte in i ugnen!! Den såg väldigt fin ut om jag får säga det själv.. :) :)
 
Grädda sedan pajen i ugnen i 200 grader, ca 30 minuter eller tills äggstanningen har svalnat.
 
 
Därefter är det baratill att äta och njuta!! Den var väldigt god.. glöm inte salladen till.. :) :)
 
Vi satt i uterummet och åt.. där har blivit himla fint och ändå är det inte färdigt därinne. Kul att sitta ute i dagsljus fastän det inte är väder för det.
 
Nu ska jag vila lite.. känns som jag har hållt igång hela dagen.. ska skriva dagbok tror jag.. :) :)
 
 
Till top